طراحی مدل مدیریت راهبردی متعادل در آرشیو ملی ایران

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران.ایران

2 گروه مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران

3 گروه مدیریت فرهنگی و مدیریت رسانه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

10.30484/ganj.2024.3198

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای مدیریت راهبردی با رویکرد تعادل سازمانی در آرشیو ملی ایران است.
روش­‌شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی و برحسب روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در بخش کیفی را ۱۵ نفر از نخبگان علمی و تجربی حوزه مدیریت تشکیل داده است که با در نظر گرفتن قانون اشباع، انتخاب شده‌­اند. در بخش کمی نیز بر اساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌­ای، حجم نمونه 320 نفر از متخصصان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتخاب شده­‌اند. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی بر مبنای تحلیل مضمون و کدگذاری نظری است. در ابتدا شبکه­‌ی مضامین پایه، سازمان‌­دهنده و فراگیر از ادبیات، پیشینه و متون مصاحبه استخراج و مقوله‌­بندی شده و با استفاده از نرم افزار MaxQda2018 کدگذاری صورت گرفته است.‌ در ادامه برای تایید شاخص‌­ها، مولفه‌­ها و ابعاد و الویت‌­بندی آن­ها و سپس ارائه مدل و اعتبارسنجی مدل مدیریت راهبردی متعادل در آرشیو ملی ایران از آزمون‌های کولموگروف‌اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تک­‌نمونه­‌ای با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و اسمارت.پی. ال .اس استفاده شده است.  
یافته‌­ها: از نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل کیفی داده‌ها، 16 شاخص، ۱۸ مولفه و 5 بعد اصلی برای مدل مدیریت راهبردی متعادل به عبارت بازآفرینی مدل کسب و کار، مدیریت دانایی، نوآوری، رهبری و فرهنگ تعاملی شناسایی شده‌­اند. مدل راهبردی ارائه‌شده برای آرشیو ملی ایران دارای یک چرخه­ تعاملی است که از بین ابعاد، بعد نوآوری در الویت اول و راس چرخه قرار گرفته است. از بین 18 مولفه نیز درک اقتصادی و سودآوری، نوآوری فرآیندها، فرهنگ تعاملی انتشار دانایی، رهبری فرایندهای کارآفرینی و یادگیری دوسویه دارای الویت اول ابعاد پنجگانه و در راس  این چرخه قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Balanced Strategic Management Model in the National Archives of Iran

نویسندگان [English]

  • Anahita Nazari 1
  • Reza Salehi Amiri 2
  • Mohsen Ghadami 3
  • Fatemeh Azizababdi Farahani 3
1 PhD Student in Cultural management and planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Department of Cultural management and Media management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Department of Cultural management and Media management, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: The aim of this research is designing a strategic management model based on organizational balance for the National Archives of Iran.
Method and Research Design: The research is applied in purpose, exploratory in nature, and employs a mixed-method (qualitative–quantitative) design. In data gathering, it is descriptive-correlational in design. The qualitative sample consisted of 15 academic and professional managerial experts, selected according to theoretical saturation. In the quantitative phase, a sample of 320 experts of the National Library and Archives of Iran was selected using stratified random cluster sampling. Thematic analysis was used to extract and classify the model in terms of basic, organizing, and global themes derived from interviews and literature, coded using MAXQDA 2018 software in the qualitative stage. Quantitative data were analyzed using one-sample t-tests, confirmatory factor analysis (CFA), and structural equation modeling (SEM) with the assistance of SPSS v21, Smart PLS v2, and LISREL v8 software.
Findings and Conclusion: Qualitative analysis identified 68 indicators, 18 components, and 5 large dimensions of balanced strategic management: Innovation, Interactive Culture, Business System Re-creation, Knowledge Management, and Leadership. The model developed demonstrates an interactive cycle with Innovation at the hub and as a priority. Among the 18 components, "Processes," "Knowledge Dissemination," "Economic and Profitability Understanding," "Two-Way Learning," and "Entrepreneurial Processes" were priorities within their respective dimensions. The proposed model is a balanced, circular strategic management pattern in the National Archives of Iran, with an innovation priority and interdependence of the principal organizational dimensions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balanced Strategic Management
  • Innovation
  • Interactive Culture
  • Business System Re-creation