طراحـی مدل مدیـریت راهبـردی متعـادل در آرشـیو ملی ایران

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات،تهران.ایران

2 گروه مدیریت فرهنگی و رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات ،تهران، ایران

3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.

10.30484/ganj.2024.3198

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای مدیریت راهبردی با رویکرد تعادل سازمانی در آرشیو ملی ایران است.
روش­‌شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) اکتشافی و برحسب روش گردآوری داده‌ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری در بخش کیفی را ۱۵ نفر از نخبگان علمی و تجربی حوزه مدیریت تشکیل داده است که با در نظر گرفتن قانون اشباع، انتخاب شده‌­اند. در بخش کمی نیز بر اساس نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌­ای، حجم نمونه 320 نفر از متخصصان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انتخاب شده­‌اند. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی بر مبنای تحلیل مضمون و کدگذاری نظری است. در ابتدا شبکه­‌ی مضامین پایه، سازمان‌­دهنده و فراگیر از ادبیات، پیشینه و متون مصاحبه استخراج و مقوله‌­بندی شده و با استفاده از نرم افزار MaxQda2018 کدگذاری صورت گرفته است.‌ در ادامه برای تایید شاخص‌­ها، مولفه‌­ها و ابعاد و الویت‌­بندی آن­ها و سپس ارائه مدل و اعتبارسنجی مدل مدیریت راهبردی متعادل در آرشیو ملی ایران از آزمون‌های کولموگروف‌اسمیرنف، تحلیل عاملی تاییدی و t تک­‌نمونه­‌ای با استفاده از نرم‌افزار لیزرل و اسمارت.پی. ال .اس استفاده شده است.  
یافته‌­ها: از نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل کیفی داده‌ها، 16 شاخص، ۱۸ مولفه و 5 بعد اصلی برای مدل مدیریت راهبردی متعادل به عبارت بازآفرینی مدل کسب و کار، مدیریت دانایی، نوآوری، رهبری و فرهنگ تعاملی شناسایی شده‌­اند. مدل راهبردی ارائه‌شده برای آرشیو ملی ایران دارای یک چرخه­ تعاملی است که از بین ابعاد، بعد نوآوری در الویت اول و راس چرخه قرار گرفته است. از بین 18 مولفه نیز درک اقتصادی و سودآوری، نوآوری فرآیندها، فرهنگ تعاملی انتشار دانایی، رهبری فرایندهای کارآفرینی و یادگیری دوسویه دارای الویت اول ابعاد پنجگانه و در راس  این چرخه قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a model in the National Archives of Iran based on balanced strategic management

نویسندگان [English]

  • Anahita Nazari 1
  • Mohsen Ghadami 2
  • Reza Salehi Amiri 2
  • Fatemeh Azizababdi Farahani 3
1 PhD Student in Cultural management and planning, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Department of Cultural and Media Management, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran
3 Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Purpose: Designing a model of balanced strategic management in the National Archives of Iran.
Methodology: the research methodology in terms of purpose, was applied; based on the type of data, was mixed (qualitative-quantitative) and exploratory, and in terms of the nature of the research, was descriptive- solidarity. The statistical population in the qualitative section was 15 scientific and experimental elites (experts) in the field of management who were selected based on the saturation law in the quantitative section, the sample size was 320 individuals selected through stratified random cluster sampling. The Designing model of balanced strategic management in the National Archives of Iran was extracted and classified using a network of basic organizing and encompassing themes from literature and interviews, so coded using MaxQda2018 software. To analyze the data and T-test, structural equation modeling (Verifiable Factor Analysis) and exploratory factor analysis using SPSS-v21, Smart Pls-v2, and Lisrel-v8 software were used and for designing the model, the Theory model was used.
Conclusions: Based on the results of qualitative data analysis 68 indicators, 18 components, and 5 main results for a balanced strategic management approach, in other words, Business system re-creation, Innovation, Knowledge Management, Leadership, and interactive Culture were identified. The balanced strategic management in the National Archives of Iran has an Interaction cycle, the most important result of innovation as the first priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Balanced strategy Management
  • Innovation
  • Knowledge Management
  • Leadership
  • interactive Culture
  • Business system re-creation
  • National Archives of Iran