تحلیل و بررسی عملکرد نمایشگاه‌های هنر و صنایع ایران در لندن (1309ش) و لنین‌گراد (1314ش) در معرفی تمدن ایران در دورۀ پهلوی اول (براساس اسناد تاریخی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه تاریخ و ایران‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی دکتری تاریخ، گرایش تاریخ ایران بعد از اسلام، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف: این پژوهش می‌کوشد تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که برگزاری نمایشگاه‌های جهانی هنر و صنایع ایران در لندن(1309ش/1931م) و لنین‌گراد(1314ش/1935م)، چه نقشی در معرفی هنر و تمدن ایرانی و ارتقای جایگاه ایران‌شناسی در عرصۀ جهانی داشته‌اند. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا تأثیر این نمایشگاه‌ها بر بهبود جایگاه فرهنگی و بین‌المللی ایران تحلیل و ارزیابی شود. این نمایشگاه‌ها فرصتی فراهم آوردند تا آثار تاریخی و نفیس ایرانی از مهم‌ترین مجموعه‌های ایران نظیر کاخ گلستان، آستان قدس رضوی، حرم حضرت معصومه (س)، مجموعۀ بقعۀ شیخ صفی‌الدین اردبیلی و موزۀ معارف برای نخستین‌بار در معرض دید دانشمندان، هنرمندان و مخاطبان جهانی قرار گیرند. این اشیا به‌صورت موقت از ایران خارج و پس از پایان نمایشگاه‌ها به کشور بازگردانده شدند.
روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با روش توصیفی‌تحلیلی و مبتنی بر اسناد تاریخی و مدارک آرشیوی انجام شده است.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که دولت ایران در دورۀ پهلوی همسو با طبقۀ نخبگان و روشنفکران، به‌منظور معرفی ایرانی نوین، تلاش می‌کرده تا وجهۀ هویتی و بین‌المللی خود را ارتقا دهد. برگزاری نمایشگاه‌ها و حضور در آن می‌توانست ضمن تقویت تعاملات فرهنگی، منجر به افزایش و بهبود روابط سیاسی شود. ایران نیز از این فرصت تاریخی بهره برد و حجم وسیعی از آثار تاریخی و نفیس هنری خود را در معرض نمایش جهانیان قرار داد. مستندات تاریخی حاکی از آن است که این نمایشگاه‌ها در جهت ایجاد نگرشی مثبت نسبت به فرهنگ و تمدن ایران در سطح بین‌المللی نقشی مؤثر داشته‌اند. بررسی بازخوردهای این رویدادها نشان می‌دهد که جامعۀ علمی و فرهنگی جهان به اصالت و ارزشمندی هنر ایران اذعان و بر ارزش و اهمیت آن تأکید کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

An Analytical Study of the Role of Iranian Art and Industry Exhibitions in London (1930) and Leningrad (1935) in Presenting Iranian Civilization during the First Pahlavi Era (Based on Historical Documents)

نویسندگان [English]

  • Seyed Masoud Seyed Bonakdar 1
  • Vahid Emami Jomeh 2
1 Associate Professor, Department of History, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 Ph.D. Candidate in Post-Islamic History of Iran, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Purpose: This study seeks to examine the role of the international exhibitions of Iranian art and crafts held in London (1931) and Leningrad (1935) in promoting Iranian art and civilization and in advancing the global status of Iranian studies. It aims to analyze and evaluate the impact of these exhibitions on enhancing Iran’s cultural and international position. These events offered a unique opportunity for invaluable historical artifacts from major Iranian collections—such as those of the Golestan Palace, Astan Quds Razavi, the Shrine of Hazrat Masoumeh, the Sheikh Safi al-Din Ardabili Complex, and the Museum of Ma’aref—to be displayed for the first time before international scholars, artists, and audiences. All items were temporarily loaned abroad and subsequently returned to Iran upon the exhibitions’ conclusion.
Method and Research Design: The research adopts a descriptive–analytical approach grounded in historical documents and archival materials.
Findings and Conclusions: The findings indicate that, during the Pahlavi era, the Iranian government—aligned with the intellectual and elite class—sought to project an image of a modernized nation and to strengthen its cultural and international identity. Participation in such exhibitions not only facilitated cultural interaction but also contributed to the improvement of diplomatic relations. Iran effectively utilized this historic opportunity to showcase a wide range of its artistic and historical treasures to a global audience. Historical evidence demonstrates that these exhibitions significantly shaped positive perceptions of Iranian culture and civilization at the international level. Moreover, scholarly and cultural reactions from around the world acknowledged the authenticity and artistic value of Iranian heritage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Art exhibitions
  • Handicrafts
  • Iran
  • London
  • Leningrad
  • First Pahlavi era