بررسی نقش‌آفرینی جنبش دانش‌آموزی در عمومی‌سازی مبارزات انقلاب اسلامی: مطالعۀ موردی دانش‌آموزان مقطع متوسطۀ شهر اصفهان (1350-1357)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تاریخ انقلاب اسلامی، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 . استاد، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 استاد، گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

چکیده

چکیده
هدف: در پژوهش حاضر نقش گروه اجتماعی نوجوانان در روند حرکتی انقلاب اسلامی بررسی شده‌است. پرسش اصلی این تحقیق، نقش دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی است و پرسش فرعی آن میزان اثرگذاری دانش‌آموزان در عمومی‌کردن نهضت اسلامی است.
روش٫ رویکرد پژوهش: بنابه ماهیت موضوع و نیاز به بررسی میدانی، شهر اصفهان به‌عنوان محدودۀ مکانی تحقیق، و مرحلۀ نهایی نهضت (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷) به‌عنوان محدودۀ زمانی تحقیق انتخاب شد. پژوهش به‌روش کیفی و با تکیه بر اسناد موجود و به‌طور ویژه مصاحبۀ فعال (تاریخ شفاهی) انجام شده‌است.
یافته‌ها و نتیجه گیری: نقش دانش‌آموزانِ مقطع متوسطۀ اصفهان در عمومی‌کردن انقلاب و مشارکت بخش‌های گوناگون مردم این شهر در مرحلۀ نهایی نهضت، اساسی و خیلی اثرگذار بوده‌است. دانش‌آموزان به‌ویژه از آبان 1357، در کشاندن مردم به خیابان‌ها نقش اصلی را داشته‌اند و به‌همین&zwn

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Role of the Student Movement in the Publicization of the Islamic Revolution: A Case Study of Isfahan Students (1972-1979)

نویسندگان [English]

  • Maryam Ghanuni 1
  • Morteza Nouraei 2
  • Fereydoon Allahyari 3
1 PhD Student of History of Islamic Revolution, Department of History, University of Isfahan, Isfahan, I. R. Iran
2 Professor, Department of History, Department of History, University of Isfahan, Isfahan, I. R. Iran
3 . Professor, Department of History, Department of History, University of Isfahan, Isfahan, I. R. Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • Political Participation
  • Students
  • Secondary Level
  • Islamic Revolution

 

منابع

اسناد منتشرنشده

آرشیو شخصی نگارنده
اسناد آموزش‌وپرورش: دفاتر ثبت‌نام و اطلاعات مدرسان دبیرستان‌های اصفهان.
اسناد موجود در وز