Investigating the effect and relationship of the restorers' taste and the viewer opinion on the reintegration of the Lacuna of the mono Persian Miniatur of Alexander's naval battle

Document Type : Research Paper

Authors

1 PhD Student in Conservation of historical and cultural objects, Art University, Tehran, Iran

2 Professor, Handicraft Department, University of Arts, Tehran, Iran

10.30484/ganj.2023.3096

Abstract

 
 
 
 
 
Abstract
Purpose: Destruction in paintings results in the loss of a portion of the work, caused by the damage resulting from its unexpected form that push the painting into background. To preserve the subject, maintain the work's integrity, and prevent further damage by reintegrating the the lacuna and restoring colors based on their expertise. Some conservators, well-versed in painting and conservation theory, aim to rectify visual damage caused by lacuna, while others may impose their personal tastes. However, subjective tastes can sometimes enhance the painting's integrity while compromising its originality. Thus,this study aims to explore the role of conservators’ taste in painting conservation and how viewers perceive subject.
Method and Research Design: This research was conducted using an interpretive approach and qualitative methods based on existing data and documented evidence. The paintings "Askander's Naval War in the China Sea" from the Khamse Nizami collection and the Shiraz Training from the Safavid period were selected from the Hagop Kevorkian collection. Prints of these paintings were provided to conservators for color restoration according to their preferences. The restored prints were then evaluated by both specialized and general viewers to gather their perspectives on the restoration of the paintings.
Findings and Conclusions: Results indicated that half of the conservators focused on structural conservation, while the other half opted for reintegration in lacuna. Regarding viewer opinions on conservation approaches, a minority favored structural conservation without reintegration, with the majority preferring reintegration in lacuna. Specialist viewers exhibited less inclination towards reintegration. The data indicate the viewers’ interest in understanding the subject and the l integrity of the paintings.
 
[1] . PhD Student in Conservation of historical and cultural objects, Art University, Tehran, Iran
 a.soheiliii@gmail.com
[2] . Professor, Handicraft Department, University of Arts, Tehran, Iran, (Corresponding author)
 Samanian@art.ac.ir
Copyright © 2024, NLAI (National Library & Archives of I. R. Iran). This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International, which permits others to download this work, share it with others and adapt the material for any purpose.
 
 

Keywords

Main Subjects


 
کتاب فارسی
برندی، چزاره. (1388). تئوری مرمت. (پیروز حناچی، مترجم). تهران: دانشگاه تهران. ص61.
پوپ، آرتور. (1369). آشنایی با مینیاتورهای ایران: بررسی و تحقیق درمورد ریشۀ هنر مینیاتور (نقاشی ایرانی) و مکتب‌های مختلف آن. (حسین نیّر، مترجم؛ عرب‌علی شروه، ویراستار). تهران: بهار. ص15.
داندیس، دونیس. ا. (1396). مبادی سواد بصری. (مسعود سپهر، مترجم). تهران: سروش. ص151.
ویناس، سالوادور. (1396). مبانی نظری حفاظت و مرمت در دوران معاصر. (کورس سامانیان، مترجم). تهران: سمت. ص119.
یوکیلهتو، یوکا. (1387). تاریخ حفاظت معماری. (محمدحسن طالبیان و خشایار بهاری، مترجمان). تهران: روزنه. صص 64-69.
مقاله
ابوالقاسمی، محمدرضا. (1393). «تحلیل ساختاری نقاشی». نشریۀ هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی، 19(1)، صص 5-13. DOI: 10.22059/JFAVA.2014.50292
ارژمند، محمود؛ امین‌پور، احمد. (1394). «نقش مرمت‌گر در مرمت ابنیۀ حوزۀ فرهنگ و تمدن اسلامی؛ تأملی بر مبانی رویکردهای مرمتی در دانش مرمت براساس عامل انسانی مرمت». فصل‌نامۀ پژوهش‌های معماری اسلامی، 3(4)، صص 98-112. URL: http://jria.iust.ac.ir/article-1-356-fa.html
امین‌پور، احمد؛ عباسی هرفته، محسن. (1390). «اصول حداقل مداخله، چالش پیش‌روی مداخلات حفاظتی در میراث فرهنگی، کشف و تبیین کاستی‌ها و نواقص اصل مذکور با رویکردی نظری به آرای موجود در این حوزه». نشریۀ مرمت و معماری ایران (مرمت آثار و بافت‌های تاریخی و فرهنگی)، 1(1)، صص 69-82.
فرهمند بروجنی، حمید؛ احمدی، حسین؛ قاسم‌آبادی، ریحانه. (1390). «مروری بر نظریه‌پردازی‌های مرمت نقاشی دیواری در اروپا». نشریۀ مرمت آثار و بافت‌های تاریخی، فرهنگی، 1، صص 55-68.
قاسم‌آبادی، ریحانه. (1393). «مسئلۀ کمبود و موزون‌سازی در مرمت نقاشی‌ها». نشریۀ ریتون. 1، صص 56-57.
وطن‌دوست، عبدالرسول؛ بهشتی، سیدمحمد؛ نیری، پرستو. (1392). «سیری در مبانی بازسازی و مرمت سنتی نقاشی‌های دیواری در ایران با نگاهی به چند نمونه آثار شاخص». نشریۀ باغ نظر، 10(27)، صص 71-82.
مصاحبه
اعتضادی، میترا. (دی 1398). محل جلسات ایکوم، باغ‌موزۀ نگارستان.
جعفریان، حسین‌علی. (دی 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس شورای اسلامی.
حسن‌وند، امیر. (دی 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس شورای اسلامی.
حدادی، محمد. (دی 1399). واحد حفاظت و مرمت مرکز اسناد ملی.
حسینی، بهشاد. (دی 1398). محل جلسات ایکوم.
حمزوی، یاسر. (خرداد 1399). محل جلسات ایکوم.
خمسه، هایده. (دی 1399). دانشگاه علوم و تحقیقات تهران.
ذوالفقاری کرمانی، علی. (دی 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس شورای اسلامی.
رباط‌جزی، یدالله. (اردیبهشت 1398). کتاب‌خانۀ مجلس.
سلجوقی، صفورا. (دی 1398). واحد حفاظت و مرمت وزارت امور خارجه.
سلیمانی، محسن. (آذر 1399). مرکز اسناد.
عتیقی، مهدی. (آبان 1398). بنیاد عتیقی.
فرهمند بروجنی، حمید. (آبان 1398). دانشکدۀ حفاظت و مرمت دانشگاه هنر اصفهان.
مرادخانی، زهره. (بهمن 1398). واحد حفاظت و مرمت پژوهشکدۀ مطالعات تاریخ.
ملکیان، حمید. (اسفند 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس.
میرمنتهایی، اکرم. (بهمن 1398). واحد مرمت پژوهشکدۀ مطالعات تاریخ.
نخعی، فهیمه. (خرداد 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس.
نیک‌شناس، الهام. (بهمن 1398). واحد مرمت پژوهشکدۀ مطالعات تاریخ.
ولی‌اللهی، مهراد. (دی 1398). واحد حفاظت و مرمت کتاب‌خانۀ مجلس شورای اسلامی.
منابع لاتین
Book
Adamova, Adel. T; Bayani, Manijeh. (2016). Persian Painting: The Arts of the Book and Portraiture. p362.
McLean, Janet; connolly, Roseanne; Monschaw, Ele von; O’Salliavn, Pearl; Goron, Jean-Jacques; Mancini, Simone. (2014). Monet Conservation Project. National Gallery Irland, p20.
Meder, F. (2011). Conservation- Restoration Works on Wall Painting of the Hvar Theatre. Spain, Croatian Conservation Institute, 7.
Articles
Ahmed Madani, Zubair. (2007). “Consolidating Persian Miniature”. Sydney Symposium, pp 125-131. Corpus ID: 210940437.
Bailao, Ana. (2010). “Application of a methodology for retouching”. [Online]. URL: http://journals. Open edition.org/ceroart/1603; DOI: https://doi.org/10.4000/ceroart.1603.
Barassi, Sebastiano. (2009). “Dreaming of a Universal Approch: Brandi's Theory of Restoration and the Conservation of Contemporary Art”. At the Seminar- Conservation: Principle, Dilemmas and Uncomfortable Truths, 24 September, London, p3.
Brajer, Isabelle. (2009). “Authenticity and restoration of wall paintings: issues of truth and beauty”. In book: Art, Conservation and Authenticities: Material, Concept, Context, (pp 22-31).
Colta, Ioan Paul. (2013). “The Conservation of a Painting. Case Study: Cornel Minisan, ‘Landscape from Caransebes’ (Oil on Convas, 20th, Century)”. Procedia Chemistry, 8, pp 72–77. DOI:10.1016/j.proche.2013.03.010.
Eliane, Aparecida Del Lama; Tirello, Regiana A; R D de Andrade, Fábio; Kihara, Yushiro. (2009). “Study of mural paintings by Fulvio Pennacchi in São Paulo City by mineralogical techniques”. Anais da Academia Brasileira de Ciências, (Annals of the Brazilian Academy of Sciences). 81(1): pp 115-126. DOI: 10.1590/S0001-37652009000100012.
Hansar, Lilian. (2011). “Helmi Üprus and the Old Town of Tallinn”. Baltic journal of Art History, 3, pp 11-15. https://ojs.utlib.ee.
Howard, Helen C. (1995). “Techniques of the Romanesque and Gothic Wall Painting in the Holy Sepulchre Chapel, Winchester Cathedral”. Conservation of Wall Painting Department Courtauld Institute of Art, Somerset House Strand, London. Published in Getty Institute in the Historical Painting Techniques, Materials and Studio Practice Book, p91.
Lawson, Margaret. (2000). “A Simple Method of Consolidation Using An Adult Respan Nebulizer and An Aquarium Pump”. In: AIC Printings Specialty Group, Postprints, Philadelphia, PA, 8-13 Juni 2000. Philadelphia, PA (AIC) 2000. S. 73-75.
Nidhi, A; Kumar, A; Karla, P. (2018). “Digital Restoration of Old Paintings”. Indian Institute of Thechnology Dehli, pp 1-10. Corpus ID: 16582117.
Partridge, Wendy. (2006). “Philosophies and Tastes in Nineteenth- Century Paintings Conservation”. The Conservation Center of the Institute of Fine Arts. New York University, 123(5231), pp 685- 695. https://www.kressconservation.org/resources/studying-conserving-paintings-publications/publication-items/philosophies-and-tastes-in-nineteenth-century-pain.
Ramovs, Lucija Močnik and Hirci, Barbka Gosar. )2016(. “Retouching: How and with What? International Workshop on Retouching Oil Paintings and Wooden Polychrome Sculpture”. Varstvo spomenikov. 44, pp 222- 227.
Sabar, Stephanie. (2013). “What’s a Gestalt”. Gestalt International Study Center, 17(1), pp 6-36. DOI: 10.5325/gestaltreview. 17.1.0006.
Salama, Kholod; Ali, Mona; Mussa, Abubakr. (2016). “Experimental Study of the retouching Materials Applied on Mural Painting in El Sakakeny Palace”. Scientific Culture Journal, 2(3): pp 1-4. DOI: 10.5281/zenodo.47545.