An assessment of the quality of archival training programs held at the National Library and Archive of Iran (2013-2014): trainers and trainees views

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor, Information and Knowledge Studies, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, I.R.Iran

2 PhD Student, Information and Knowledge Studies, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, I.R.Iran

3 MA, Information and Knowledge Studies, National Library and Archives of Iran, Tehran, I.R.Iran

Abstract

Purpose: The quality of archival training programs of the National Library of Iran is assessed from the perspective of participants.
Method/Research Design: The data gathering tool was a questionnaire designed using the Likert scale. The study population included 100 trainees and 13 trainers who participated courses throughout the years   2013 and 2014.
Findings: The mean value of the viewpoints of educators about the success of courses was higher than average (3/45 out of 4), and above the average from the viewpoints of the trainees. Agreement of the content of courses with previous knowledge of the trainees was also close to average. The quality of the learning environment was above the average with regard to lighting and sound, but below the average with regard to temperature.
Conclusion: Participants expressed a positive view about face to face training. The quality of educational services provided in programs and teaching quality have been relatively satisfactory. Training program has been more successful with regard to description and organization of records. Provision of further training programs targeting other areas of archival work is suggested.

Keywords


منابع
اردلان، رضا (1373). بررسی ضرورت آموزش ضمن خدمت کتابداران شاغل در کتابخانه­های مرکزی دانشگاه­های تابعه وزارت فرهنگ و آموزش عالی ایران. پایان­نامة کارشناسی­ارشد کتابداری و اطلاع­رسانی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکدة علوم انسانی.
اسدی­کیا، فرناز (1376، بهار و تابستان). آموزش ضمن خدمت کتابداری در تهران در سال­های 74-1373. فصلنامة کتاب، 8(1و2) ،109-123.
بیان، حسام­الدین؛ شکیبامقدم، محمد (1375). مدیریت شیوه‌های نو در آموزش. تهران: م‍رک‍ز آم‍وزش‌ م‍دیریت‌ دول‍تی.
تیمورخانی، افسانه (1382، زمستان). ارزیابی دوره­های آموزش عمومی کتابداری در کتابخانه ملی ایران. فصلنامةکتاب، 56، ،  13-22 .
شهرزادی، لیلا؛ مجیری، شهین (1389). نیازسنجی دوره­های آموزش ضمن خدمت کتابداران کتابخانه‌های دانشگاه‌های دولتی شهر اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 566-576.
 
معرف­زاده، عبدالحمید؛ دهکردی، پرستو (1385). بررسی نیروی انسانی و نیازهای مهارتی کتابداران شاغل در کتابخانه­های دانشگاهی استان خوزستان. فصلنامة کتابداری و اطلاع­رسانی، 35، صص 107-129.
نظری،زهره؛ نیکنام،مهرداد؛ غفاری،سعید (1389). ارزیابی نیروی انسانی کتابخانه ملی ایران 1388. فصلنامةکتاب،ش85، 7-18.
ولی­زاده­حقی، سعیده؛ ولی‌زاده­حقی، جواد (1385). دستنامه آموزش از راه دور با تاکید برعلوم کتابداری و اطلاع‌رسانی. تهران: دبیزش.
ویرجینا، آنابندیکتیس، گارسیا (1382، ب‍ه‍ار و ت‍اب‍س‍ت‍ان). ترویج فرهنگ آرشیوی( اعظم­سادات حسینی، مترجم) گنجینة اسناد، ش 49 و 50،96-99.
Adomi, E.E, Nwalo, K.I.N. (2003). Prospects for Continuing Professional Education for Library and Information Science Professionals in Nigeria: the Case of Delta State. New Library World, l. 104( 1194/1195),  499- 508.
Canadian Library Journal, 48 (6) ,399-404.
Chopra H. User education: training the librarians to use new technologies in the developing countries [Online].2001 [cited 2006 Apr 25, from: URL: http://www.ifla.org/IV/ifla67/papers/103-126e.pdf /
Mahmood K, Ajmal Khan M. ICT training for LIS professionals in Pakistan: a needs assessment. Emerald Group Publishing Limited 2007; 41(4): 418-427.

Raymond, Boris (1991). Russian Education for Library and Information Service.

Sanchez, Concordia (1974). The libraries of the Philippines. Philippine Library Association, 9-10.
Wilson TD(2001). Mapping the curriculum in information studies. New Library World, 102(11-12): 436-342.