منابع
استات، جی. ال. وجتتنر، آر. ج(1378). فرهنگ فشرده رنگدانههای هنری(حمید فرهمند بروجنی با همکاری حمیدرضا بخشنده فرد، مترجمان). اصفهان: گلدسته.
ایرانی، عبدالمحمد(1363). پیدایش خط وخطاطان. تهران: یساولی.
بهادری، رویا(1385). شیمی آلی: مبانی و کاربرد در حفاظت و مرمت آثار تاریخی. تهران: پژوهشکدة حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی ورسانه پرداز.
پورتر، ایو(1389). آداب و فنون نقاشی و کتابآرایی(زینب رجبی، مترجم). تهران:متن.
جهانشاهی افشار، ویکتوریا(1380). فرآیند روشهای رنگرزی الیاف با مواد طبیعی. تهران: دانشگاه هنر.
خسروی بیژائم، فرهاد(1385). فنشناسی وآسیبشناسی مرکبهای سنتی و ارائه راهکارهای حفاظتی آن. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر اصفهان، دانشکدة مرمت.
دوک، جیمز آ(1387). فرهنگ گیاهان دارویی(زهره آموزگار و عبدالعلی محققزاده و محمدرضا شمساردکانی، مترجمان). تهران: مارلیک.
دهخدا، علیاکبر(1376)، لغتنامه دهخدا، تهران: دانشگاه تهران.
ژان، ژرژ(1386). تاریخچه مصور الفبا و خط(اکبر تبریزی، مترجم). تهران:علمی و فرهنگی.
شعشعی، محمد(1377)، بررسی تطبیقی ساختار، محتوا و مصالح نگارگری اسلامی هند و ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکدة هنرهای کاربردی.
صانعی، صفدر(1375). نسخه شفا(2). تهران: حافظ نوین.
فرهنگ، پرویز(1366). فرهنگ مواد. تهران: عرفان.
فضائلی، حبیبالله(1376). تعلیم خط.تهران: سروش.
قلیچخانی، حمیدرضا(1373). فرهنگ و اصطلاحات خوشنویسی و هنرهای وابسته. تهران: روزنه.
-------------- (1373). رسالاتی در خوشنویسی و هنرهای وابسته. تهران: روزنه.
لامعی رشتی،محمد؛ شکوهی، فرح؛ اولیایی، پروین(1381). معرفی روش پیکسی خارجی در آنالیز مرکب و کاغذ قدیمی، نامه بهارستان،3(2)، 431-436.
مایلهروی، نجیب(1372). کتاب آرایی درتمدن اسلامی: مجموعه رسائل در زمینه خوشنویسی، مرکب سازی، کاغذگری، تذهیب وتجلید. مشهد:آستان قدس رضوی.
محمدپور، عزیز(1386). ارزش خط و سیر تکاملی و تاریخی آن. تهران:فرهنگ.
مظفریان، ولی الله(1377). فرهنگ نام های گیاهان ایران. تهران: فرهنگ معاصر.
- هادیان دهکردی، منیژه(1386)، کاربری پژوهش های آزمایشگاهی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی(مواد و مصالح)، تهران:دانشگاه تهران و پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی.
ـ یساولی، جواد(1363)، پیدایش و سیر تحول هنر خط، تهران: یساولی.
ـ Berrie, Barbara H. (2007), Artists' Pigments: A Handbook of Their History and Characteristics, Archetype Publications ltd, London.
ـCarvalho, David N. (2007), Forty Centuries of Ink, Echo library Available: http//www. manybooks. net. pdf(accessed 10 december 2011)
ـ Harley, R. D. (2001), Artists' Pigments C. 1600-1835, Archetype Publications ltd, London.
ـKhatibi, Abdelkebir & Sijelmassi, Mohammed(1996), The Splendor of Islamic Calligraphy,Thames and Hudson, New York.
ـKeheyan, Y. , and L Giulianelli. 2006. IDENTIFICATION OF Historical Ink Ingredients Using Pyrolysis-GC-MS. A Model Study, e-Preservation Science 3: 5-10.
ـ Mert, Esra(2008), A Comparative Study on Chemical Characterization of Different Ink Ingredients Used in Ancient Ornamented Manuscripts, Master of Sience Inarchaeometry, Middle Easttechnical University. Available:http//www. scirus. com. pdf(accessed 21 december 2011)
ـMiddleton, Andrew & Uprichard, Ken(2008), The Nebamun Wall Paintings: Conservation, Scientific Analysis and Display the British Museum, Archetype Publications ltd, London.
ـ Pourjavady, N. (2001), Splendour of Iran, E booth-Clibborn & Booth-Clibborn Editions, London.
ـ Senvaitiene, J. , and A Beganshiene. 2005. Characterriziation of historical writing inks by different analytical techniques, chemija, 3-4: 34-38.
ـStratis, Harriet k & Salvesen Tbritt(2002), The Broud Spectrum: Studies in The Materials,Techniques, and Conservation of Color on Paper, Archetype Publications ltd, London.
ـWehlte, Kurt(1975), The Materials and Techniques of Painting, Translated by Ursus Dix, Van nostrand Reinhold Company ltd, Newyork.
ـWinter, John(2008), East Asian Paintings: Materials, Structures and Deterioration Mechanisms, Archetype Publications ltd, London.