Shia Ulama Discourses in the Iranan Constitutional Revolution (1905-1911)

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Purpose: Attempts to unravel the discursive discourses of Shia Ulema in the Iranian Constitutional Revolution.
Methodology/Approach: Michel Pecheux’s antagonism-based discourse analysis is employed.
Findings and Conclusion: Three rival sub-discourses, namely Sharia- oriented, Justice – oriented, and  modernist were identified. Noneconsidered components of the modernity of the Constitutional Revolution, but merely focused on actions (both theoretical and practical) of the other two. As a result, they failed to understand the nature of modernity, and their understanding of Revolution was paradoxical. Such paradoxical understanding caused ambiguity and later led to the failure of the movement

Keywords


آبادیان،  حسین (1374)، مبانی نظری حکومت مشروطه و مشروعه (به انضمام رسائل علمای موافق و مخالف مشروطه).  تهران: نشر نی.
آبادیان، حسین (1383). بحران مشروطیت در ایران(چ1).  تهران: موسسه مطالعات و پژوهش­های سیاسی.
آجدانی،  لطف­الله (1383). علما و انقلاب مشروطیت ایران. تهران: اختران.
آدمیت،  فریدون (1355)،  ایدئولو‍ژی انقلای مشروطیت ایران،  تهران: پیام.
اسدآبادی، سیدجمال­الدین (1355). مقالات جمالیه(ابوالحسن جمالی،کوششگر).  تهران: طلوع آزادی.
انصاری،  مهدی (1369). شیخ فضل­الله نوری و مشروطیت (رویارویی دو اندیشه).  تهران: امیرکبیر.
بهار،  محمدتقی (1371). تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران. تهران: امیرکبیر.
تبریزی، محمدحسین بن علی­اکبر (1377). «کشف المراد من المشروطه و الاستبداد» در رسائل مشروطیت (18 رساله و لایحه درباره­ی مشروطیت) (غلامحسین زرگری نژاد،کوششگر). تهران: کویر.
ترکمان، محمد، (1362). رسائل، اعلامیه­ها،  مکتوبات... و روزنامه­های شیخ­فضل­الله نوری( 2 ج).  تهران: رسا.
حائری،  عبدالهادی (1364). تشیع و مشروطیت در ایران و نقش ایرانیان مقیم عراق. تهران: امیرکبیر.
................................ (1372).« رویارویی اندیشه­ها در انقلاب مشروطیت»،  همشهری،  کتاب سال 1372،1(1).
حسینی­زاده،  سیدمحمدعلی(1386). اسلام سیاسی در ایران.  قم: دانشگاه مفید قم.
درودی، مسعود؛  موسوی، سیدصدرالدین (1388پاییز).«نظام سیاسی در دیدگاه سیاسی امام خمینی(س) و علامه نائینی»(بررسی مولفه­های شکلی و محتوایی نظام سیاسی دوران غیبت)،  فصلنامه علمی- پژوهشی متین،11(44).
........................ (1390). «مشکله معرفت شناختی شناخت غرب»،  فصلنامه پژوهش در تاریخ،  شماره 5.
ربانی،  محمدصادق (1388). بررسی کارکردهای اجتماعی انتظار حضرت مهدی(عج).  قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
زرگری­نژاد،  غلامحسین (1377). رسائل مشروطیت ( 18 رساله و لایحه درباره­ی مشروطیت).  تهران: کویر.
زیباکلام، صادق (1377). سنت و مدرنیسم. تهران: روزنه.
سلطان­العلما خراسانی،  شیخ احمد (1363).  روزنامه روح­القدس(محمد گلبن،کوششگر).  تهران: چشمه.
عنایت،  حمید (1372).اندیشه سیاسی در اسلام معاصر(بهاء­الدین خرمشاهی، مترجم). تهران:انتشارات خوارزمی.
فراستخواه،  مقصود (1377). سرآغاز نواندیشی معاصر دینی و غیردینی.  تهران: شرکت سهامی انتشار
فیرحی، داوود (1383). نظام سیاسی و دولت در اسلام. تهران: سمت.
فیرحی، داوود (1391).فقه و سیاست در ایران معاصر.  تهران: نشر نی.
کرمانی، مجدالاسلام (1356).تاریخ انحطاط مجلس(فصلی از تاریخ انقلاب مشروطیت ایران).  اصفهان: دانشگاه اصفهان.
کسروی،  احمد (1379). تاریخ مشروطه ایران.  تهران: مجید.
کفایی،  عبدالحسین مجید (1358).  مرگی در نور (زندگی آخوند خراسانی).  تهران: زوار.
الگار،  حامد (1369).«نیروی مذهبی در قرون هجدهم و نوزدهم» در مجموعه مقالات سلسله پهلوی و نیروهای مذهبی به روایت تاریخ کمبریج (عباس مخبر،  مترجم). تهران: طرح نو.
محیط طباطبایی، محمد (بی­تا).  نقش سیدجمال­الدین اسدآبادی در بیداری مشرق­زمین.  قم: دفتر سازمان تبلیغات.
مرسلوند،  حسن (1378). حاج شیخ هادی نجم آبادی و مشروطیت.  تهران:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
ملک­زاده،  مهدی (1363). تاریخ انقلاب مشروطیت ایران.  تهران: علمی.
ممقانی،  حاج اسدالله (1363). مسلک الامام فی سلامه الاسلام(صادق سجادی،کوششگر).  تهران: تاریخ ایران.
نائینی، میرزامحمدحسین (1388). تصحیح و تحقیق: سیدجواد ورعی،  (چ 2)،  قم: بوستان کتاب قم.
نجم­آبادی،  شیخ­هادی (1312). تحریر­الغطاء(مرتضی نجم­آبادی،کوششگر).  تهران: بی­نا.
نفیسی،  سعید (1368). تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران. تهران: نوبنیاد.
نوری،  شیخ فضل­الله (1377- الف). «حرمت مشروطه»، در رسائل مشروطیت (18 رساله و لایحه درباره­ی مشروطیت)( غلامحسین زرگری­ن‍ژاد،کوششگر).  تهران: کویر.
نوری،  شیخ فضل­الله (1377- ب). «تذکره­الغافل و ارشاد الجاهل»،  در رسائل مشروطیت (18 رساله و لایحه درباره­ی مشروطیت)( غلامحسین زرگری­ن‍ژاد،کوششگر).  تهران: کویر.
وطن­پرست،  غلامرضا (1384). «اندیشه سیاسی میرزا یوسف­خان مستشارالدوله و مشروطه­ی ایرانی»،  در مجموعه مقالات همایش بررسی مبانی فکری و اجتماعی مشروطیت،  تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
هدایت،  حاج مهدی قلی (مخبرالسلطنه) (1357). خاطرات و خطرات.  تهران: زوار
............................................................ (1363). طلوع مشروطیت(امیر اسماعیلی،کوششگر).  تهران: جام.
 
Lambton,Ann(1979). Some New trends in Islamic Political Thought in Late 18th and Eaarly 19th Century Persia, StudiaIslamica, 39,April.
Keddie, Nikki(1972). Sayyid Jamal ad-Din al-Afghani, A  Political Biography, Los Anjele: University of California press.
Foucualt, Michel( 1972 ). The  Archaeology of  Knowledge .  Translated by  A. M. Sheridan Smith . New York , Pantheon Books.
Pecheux , Michel ( 1982 ) . Language , Semantics  and  Ideology . Macmillan , Basingstoke  ( First  published  in  French  in 1975 ).