Analysis of managerial performance of audio-visual archives at the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) using EFQM 2010 edition

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Purpose: Assessing the performance of quality management at the Iranian broadcast organization (IRIB) audio-visual archives, based on the model of Organizational Excellence, with the purpose of exploring strengths and weakness and providing strategies for improvement.
Method: A 72-item questionnaire, endorsed by the European Foundation for Quality Management (EFQM) edition 2010, was used, due to the service nature of the community of research.
Findings: Audio-visual archives at IRIB have implemented EFQM Excellence Model differently. With regard to empowering factors, Channel 4 archive has proved the best with a score of 262.03 out of 500, while Channel 2 archive has eared lowest scores (166.13 out of 500). In the "outcomes", Channel 1 and Channel 2 have respectively performed the best and the worst. Overall, the  Central Archive and Channel 1  had higher performance, whereas Channel 2 and Jaam-e Jam Channel earned lowest scores. Strategies suggested include; 1) Enhancing interactions with users, organization, and external stakeholders, 2) Enhancing competitive environment among the staff, 3) Revision in policies, 4) Implementing criteria of meritocracy, 5) Compatibility with new technologies in service provision, 6) Interaction with users and appreciation of  feedback, 7) Higher level of interaction with the community by the top management of archives, 8) Adopting a higher scores.

Keywords


-       آخشیک، سمیه(1386). بررسی مقایسه‌ای سنجش عملکرد مدیریت فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاه های شهید چمران اهواز و علوم پزشکی جندی شاپور با استفاده از الگوی تعالی سازمانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
-       ابزری، مهدی،یزدان شناس،مهدی(1386بهار و تابستان). مسئولیت اجتماعی و اخلاق کار در مدیریت کیفیت نوین. فرهنگ مدیریت، 15 ، 5-42.
-       اشرف، شهلا (مترجم) (1375پائیز و زمستان). آشنایی با آرشیو کشور ترکیه. گنجینه اسناد،6(3و4)، 112-117.
-       جلوداری ممقانی، بهرام(1384) تعالی سازمان .تهران: مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی‌ایران.
-       ذگردی، حسام الدین و اسماعیلی، مهدی (1388تابستان) تأثیر فناوری اطلاعات بر تعالی در سازمان های‌ایرانی، مدرس علوم انسانی، 13(2)، 119-157.
-       رحیمی،غفور(1385مهر ). ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان، تدبیر، 173، ، 41-44
-       فارسیجانی، حسن و کیامهر، امیرکامران(1387پائیز) بررسی جایگاه هزینه یابی کیفیت در مدیریت ارتقاء سازمانی. چشم انداز مدیریت،7(28)،ص 5- 28.
-       فرهنگی، علی اکبر ؛روشندل اربطانی، طاهر و برقی، میکائیل (1383). نگرشی بر بنیان های نظری مدیریت سازمان های رسانه‌ای. دانش مدیریت، 66، 85-114.
-       قنبری،لیلا (1387). نقش آرشیوهای سیمای داخلی مستقر در تهران در فرایند برنامه سازی. فصلنامه کتاب، 73،  201-212.
-       مزدیسنا، شعله (1366). بررسی آرشیوهای دیداری - شنیداری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (موجود در تهران). پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-       موسی چمنی، اعظم (1387پائیز). آرشیوهای دانشگاهی با تاکید بر آرشیو دانشگاه هاروارد (HUA). گنجینه اسناد،18(3)، 51-62
 
-          Deming, W.E. (1982). Out of Crisis, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA
-          Foote, K. (1990). To remember and forget: Archives, memory and culture. American Archivist,53, pp 378-93
-          Herget, J and Hierl, S(2007). Excellence in libraries: a systematic and integrated approach, New Library World, Vol. 108 No. 11/12, pp 526-544
-          Ishikawa, K. (1986). What is Total Quality Control? The Japanese Way, Prentice Hall, Englewood
-          Juran, J.E., (1988). Juran on Planning for Quality.New York& London: Free Press, Collier Macmillan.
-          Kaur,K, Mohamad,P and  George ,S (2006).Quality management service at the University of Malaya Library. Library Management , 27(4), pp 249-256
-          Pitt DJ. Improving performance through self-assessment. Int J. Health Care Qual Assur Inc Leadersh Health Serv 1999; 12: pp45–53
-          Tam, W.H. L (2000 Number).Quality management theory and practice: some observations of practices in Australian academic libraries. Library Management, Volume 21( 7) , pp. 349-356
-          Timerson, Randall C(2003). Archives and  memory OCLC System & services , 19(3), pp89-65
-          Tuomi ,Ville(2001).University of Vassa .Quality and of Academic library services: a Customers point of view.
-          Vergueiro,W (1996).Quality management: the way to improve Latin American public libraries?. Library Management , 17 (1), pp. 25–32
Wongrassamee,s J.E.L. Simmons, P.D. Gardiner, (2003) Performance measurement tools: the Balanced Scorecard and the EFQM Excellence Model, Measuring Business Excellence, 7 issue: 1, pp.14 -29