نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد شیمی-فیزیک، کارشناس پژوهشکدة حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی،تهران، ایران

2 2. کارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، کاخ گلستان، تهران، ایران

3 3. کارشناس ارشد مرمت اشیای تاریخی و فرهنگی، پژوهشکدة حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی، تهران، ایران

چکیده

  هدف: انواع رتوش در نگاتیوهای عکاسی پایه‌شیشه‌ایِ کلودیونی و ژلاتینی در  قرن 19 و ابتدای قرن 20  رایج بوده است.  در این مقاله شیوه‌ها،  ابزار، و مواد این کار  بررسی شده است.
روش/ رویکرد پژوهش: این مطالعه بر روی آثار موجود در آلبوم‌خانۀ مجموعۀ کاخ گلستان انجام شده است.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: رتوش در نگاتیوهای عکاسیِ پایه‌شیشه‌ای با استفاده از مواد و ابزارهایی مانند، گرافیت (مداد)، بُرنده‌ها و ساینده‌ها، رنگ‌های مختلف، کاغذ، صمغ و... انجام می‌شده‌است. همۀ فنون رتوش زیرمجموعۀ دو گروه اصلیِ افزایش و کاهشی قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Materials and Techniques used for Retouch of Glass Plate Negatives Held at the Golestan Palace Sahar Nohi

نویسندگان [English]

  • Sahar Nohi 1
  • Helen Asadian 2
  • Fathollah Niazi 3

1 MA of Chemistry-Physics, Research Institute for the Protection and Restoration of Historical and Cultural Monuments, Tehran, I. R. Iran

2 Master of Restoration of Historical and Cultural Objects, Golestan Palace, Tehran, I. R. Iran

3 Master of Restoration of Historical and Cultural Objects, Research Institute for the Preservation and Restoration of Historical and Cultural Monuments, Tehran, I. R. Iran

چکیده [English]

Purpose: Variations of retouch on black and white glass plate negatives, including collodion and gelatin glass plates was a common practice in 19th and early 20th century. This paper, inspired by a larger research project, reports an examination of glass plate negatives held at Golestan Palace Photo Archive in Tehran to identify techniques and materials used.
Method and Research Design:  Data is collected by observations, historical technical literature on retouching as well as from library materials.
Findings and Conclusion: Glass plate negatives are retouched by various tools and materials including graphite (pencil), abrasives (knife, needle or abrasive powders), colors, papers. Several techniques also have were applied as discussed in th epaaper.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Retouch- Collodion Glass Plate Negatives- Gelatin Glass Plate Negatives-Photography-Golestan Palace

منابع

اسناد

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP001651

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP001932

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP002241

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP004181

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP004183

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005371

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005566

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005571

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005576

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005579

آلبوم‌خانۀ کاخ گلستان، شماره‌ثبت GP005905

کتاب فارسی

ذکاء، یحیی. (1376).تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران. (چ1). تهران: شرکت افست.

رحیمی، عباس. (1391). قاجاریه و آموزش عکاسی. (چ1). تهران: فرزان روز.

طهماسب‌پور، محمدرضا (1392). ناصرالدین، شاه عکاس: پیرامون تاریخ عکاسی ایران. (چ3). نشر تاریخ ایران.

طرح‌های پژوهشی

نوحی، سحر؛ اسدیان، هلن. (1397). «مطالعه و بررسی انواع رتوش و مواد به‌کاررفته در محصولات عکاسی پایه‌شیشه‌ای قرن 19 میلادی با نگاهی به آثار مخزن اسناد تصویری کاخ گلستان». پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری.

 

منابع لاتین

کتاب

Clark, Susie; Franziska, Frey. (2003). Care of photographs. (1st ed). Amsterdam: European Commission on Preservation and Access.

McCabe, Constance. (2005). Coatings on photographs: materials, techniques, and conservation. (1st ed). Washington D.C.: American Institute for Conservation.

Peres, Michael. R. (2007). The Focal Encyclopedia of Photography: Digital Imaging, Theory and Applications, History, and Science. (4th ed). Amsterdam: Elsevier.

مقاله

Noohi, Sahar; Asadian Helen. (2017). “Application of FTIR Microscopy to Identify Some Glass Plates of Golestan Palace Photo Archive”. Iranian Conservation Science Journal (Ir Cons Sci J), 2017, 1(1), pp 48-53.

منابع اینترنتی

Ayres, George. B. (1883). How to paint photographs in water colors and in oil: how to work in crayon, make the chromo-photograph, retouch negatives. (6th ed). New York: Daniel Appleton & Company. (Retrieved: 16/1/2019) from: https://archive.org/details/cu31924031285319

Flowers, Jill. K. (2009). 19th Century Photograph Preservation; A Study of Daguerreotype and Collodion Processes. University of Oklahoma Preservation of Information Materials. (Retrieved 28 Jan 2019) from: https://si.edu/mci/EarlyPhotography/references/Flowers2009.pdf

Herrera Garrido, Rosina. (2011). Técnicas de retoque de negativos fotográficos historia y conservación. Pátina, 16, pp 125-136. (Retrieved: 16/6/2018) from: http://revista-patina.escrbc.com/numero/16

Johnson, Robert. (1941). The art of retouching and improving negatives and prints. (14th ed). Boston: American Photographic Publishing Co. (Retrieved: 16/5/2019) from: https://archive.org/details/artofretouchinga000681mbp

Schriever, J. B; Harrison, T. (Cummings). (1909). Complete self-instructing library of practical photography (vol. X): Negative retouching; etching and modeling. encyclopedic index.Glossary. American School of Art and Photography (Scranton, Pa.). (Retrieved: 6/4/2019) from: https://archive.org/details/completeselfinst10schr/page/n8/mode/2up

Weisman, Clara. (1903). A complete treatise on artistic retouching, modeling, etching, art and nature, art and photography, character, chiaroscuro, composition, style and individuality. Saint Louis: H. A. Hyatt. (Retrieved: 14/2/2019) from: https://archive.org/details/treatiseonartist00weis