مطالعات آرشیوی: تمبر، منبعی اطلاعاتی در کتابخانه ملی ترکیه

نویسندگان

1 عضو هیئت علمی گروه اطلاع رسانی و مدیریت اسناد دانشگاه آنکارا

2 دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه الزهرا

چکیده

تمبر به مثابهء رسانه‌ای ثابت و منبعی اطلاعاتی که جنبه‌های اجتماعی،تجاری،سیاسی،فرهنگی،تاریخی و هنری جامعه را به روشی بی همتا نشان می‌دهد،از ارزشی همانند دیگر مواد غیرکتابی مثل اسکناس،سکه، پوستر و نقشه،برخوردار است.بهره‌گیری از چکیده کوتاه،تصویرهای رنگی و نمادها در سطحی محدود برای‌ انتقال محتوا،ویژگی کلیدی تمبر است که آن را از دیگر مواد غیرکتابی ممتاز می‌کند.به خاطر همین ویژگی‌ منحصر به فرد،می‌توان تمبر را هم ابزاری برای برقراری ارتباط و هم اثری هنری پنداشت.اما در ترکیهه به‌ تمبر و دگر مواد نظیر آن،به‌عنوان مواد کلکسیونی توجه می‌شود تا منبع اطلاعاتی،این بررسی،بر آن است تا تحلیلی از کمیت و کیفیت مجموعهء تمبر در کتابخانهء ملی ترکیه و نیز اطلاعاتی دربارهء فهرست‌نویسی و حفظ و نگهداری تمبر،پیشاروی خوانندگان قرار دهد؛باشد که قدرری فراتر لز مواد کلکسیونی و بلکه از دیدگاه‌ منبعی اطلاع‌رسانی به موضوع تمبر توجه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Postage Stamps as Information Sources in the National Library of Turkey

نویسندگان [English]

  • ana merichheken 1
  • hajar salehi 2
چکیده [English]

Stamps, like any other non-book materials such as banknotes, coins, posters, and maps, serve as a recording media and an information source that illustrate the social, commercial, political, cultural, historical, and artistic aspects of a society in their own unique style. Using short and abstract text, color graphics and symbols on a limited area to communicate its contents, is the key attribute that differentiates stamps from other non-book material. Owing to this unique feature, the stamp can be considered both as a communication tool and a work of art. But in for Kashan to be affected. Modem schools emerged in Kashan as a result of this modernization. Although some of the modem schools of Kashan existed before the constitutional revolution, the revolution and the modernization which followed it had greatly expedited the spread of such schools. Different factors affected the development of modem schools in Kashan, among which the following can be mentioned: existence of educated citizens, students studying abroad, and the encouragement of the clergy. Social conditions in Kashan and issues such as social discord, the presence of Nayebian, residence of religious minorities, and the economic condition which existed in the late Qajar and early Pahlavi, made the emergence of schools controversial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Kashan
  • Modem schools
  • Constitutional Revolution
  • Jewry