نویسنده

چکیده

اندیشهء تشکیل ادارهء آرشیو شفاهی در آرشیو ملی ایران،به اوایل دههء 70 برمی‌گردد.هدف‌ از تشکیل آن،گردآوری اطلاعات مستند تاریخی از طریق مصاحبه است که ماحصل آن، صدها ساعت گفتگو با پیشگامان و صاحب‌نظران معاصر کشور ر عرصه‌های مختلف هنری، علمی،سیاسی و...می‌باشد.آنچه درپی می‌آید،گزیده‌ای از مصاحبه با استاد ید الله کابلی‌ خوانساری،در زمینهء هنر خوشنویسی و سیر و تحول آن است. ید الله کابلی خوانساری،در سال 1328 در شهر خوانسار چشم به جهان گشود.در دوران‌ کودکی با هنر خوشنویسی آشنا شد و بتدریج به کلاسهای آزاد خوشنویسی راه یافت و از محضر شادروان استاد سید حسن میر خانی بهره‌مند گردید.او در خلال آموزش،به سوی خط شکسته نیز گرایش پیدا کرد و و پس از اتمام دورهء ممتاز،جهت راه اندازی کلاسهای خط شکسته‌ انتخاب گردید و سالها به تدریس آن پرداخت. اکنون ایشان عضو شورای عالی ارزشیابی هنری انجمن خوشنویسان ایران،کارشناس‌ سازمان میراث فرهنگی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین،دارای گواهینامهء درجهء یک هنری می‌باشد.وی در برگزاری نمایشگاههای متعدد خوشنویسی داخل و خارج از کشور کوشا بوده و از تألیفات او می‌توان شکسته‌نویسی و شکسته خوانی،سماع قلم،محراب‌ خیال،کلک شیدایی،منحنی عشق،شکسته پیوسته و...را نام برد. مصاحبهء زیر،طی شش جلسه از تاریخ 20/3/83 لغایت 6/5/83 در تهران و به مدت 922 دقیقه‌ انجام گرفته،آنگاه به رؤیت استاد کابلی رسیده و پس از بازبینی ایشان ویرایش شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An overview of Calligraphy,An interview with Calligrapher Yadollah Kaboli Khansari

نویسنده [English]

  • roya mohamadloo

چکیده [English]

Oral History Office started its work in 1990s in Iran National Archive and was aimed to compile historical records through interview with contemporary authorities in different fields of science, art, politics and so forth. The article presents the result of an interview with calligrapher, Yadollah Kaboli Khansari, who discussed the historical development in callig­raphy in Iran.
Khansari was born in 1328 solar year in Khansar City. He became familiar with calligraphy when he was a little boy and step by step he could learn the art from great masters of his time, such as late Sayyed Hasan Mirkhani. He tended to write in “Shekaste”, or “Broken” (A calligraphy style) after he was graduated from an advanced level course and was nomi­nated himself to launch such courses at professional level.
Yadollah Kaboli Khansari is now a member of “Iran’s Calligraphy Society, Supreme Council for Evaluating Art”; an expert in National Heritage Org.; and an adviser to Minister of Cul­ture And Islamic Guidance. Khansari holds first degree Diploma in Art and has initiated numerous exhibitions inside and outside Iran. He has also many books in different styles of “Broken” calligraphy. The article has been prepared during 6 sessions of interview with Mr, Khansari in 2005, which cover 922 minutes.