سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Cooperation and Confrontation:
Volatile relations between President Banisadr and the Parliament over the Election of the Prime Minister and the Cabinet Member’sتعامل و تقابل بنیصدر با مجلس بر سر انتخاب نخستوزیر و کابینه646241010.22034/ganj.2020.2410FAصالحپرگاریدانشیارگروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانفوادپورآریندانشیار گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانمصطفیجواندانشجوی دکتری تاریخ ایران اسلامی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، (نویسندۀ مسئول)Journal Article20181119<strong>Purpose</strong>: Investigates the reasons of differences between President Banisadr and the Parliament following 1979 Islamic Rrevolution with regard to the nomination of the Prime Minister and Cabinet Members. <br /><strong>Method and Research Design</strong>: Archival records and library material was consulted to gater data. <br /><strong>Findings and Conclusion</strong>: Differences were political and ideological, as well as legal. The political crisis has subsided to some extent since the ouster of the President<strong>.</strong> Widening ideological and political differences between BaniSadr, the President and the, Rajaei, the Prime Minister led to the passage of anumber of bills in the Parliament that curtailed the authority of the former. One such bills allowed the PM to implement bills passed the parliament if the President refused to sign them and the other that allowed the PM to appoint caretakers for government departments. Finally, when the Parliament impeached BaniSadr and voted on his political incompetence he was sacked.<strong>هدف</strong>: تحلیل علل تعامل و تقابل بنیصدر با مجلس در انتخاب نخستوزیر و کابینه.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش</strong>: دادهها از منابع کتابخانهای و آرشیوی گردآوری شدهاست.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: اختلاف در مبانی فکری (سیاسی و عقیدتی) و حقوقی میان رئیسجمهور با مجلس و نخستوزیر مانع همکاری آنها و بروز بحرانی شد که پساز عزل رئیسجمهور تاحدودی کاهش یافت. گسترش اختلافات اندیشگی و سیاسی میان بنیصدر با نخستوزیر و نمایندگان مخالف رئیسجمهور به تصویب لایحه و طرحهایی در مجلس منجر شدکه قدرت رئیس جمهور را محدود کرد از جمله تصویب طرحهایی که نخست اجازه میداد هرگاه رئیسجمهور مصوبات مجلس را توشیح نکند، نخستوزیر بتواند آن را به اجرا بگذارد و نیز بتواند برای وزارتخانههای بدون وزیر، سرپرست تعیین کند. سرانجام، تصویب طرح عدم کفایت سیاسی بنیصدر به ریاستجمهوری او پایان داد.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Russia's land annexation attempts in north and northeast of Iran after the Akhal treaty of 1881 until the collapse of the Tsarist Regimeسویههای توسعهطلبی ارضی روسیه از خلیج حسینقلی در شمال تا سرخس در شمال شرق ایران بعداز قرارداد آخال 1299ق4870241110.22034/ganj.2020.2411FAمجیدنصرآبادیدانشجوی دکتری تاریخ، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلی اکبرجعفریدانشیار گروه تاریخ دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران، (نویسندۀ مسئول)مرتضینورائیاستاد تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20161202<strong>Purpose</strong>: This paper investigates the different tchniqueses employed by the Russians to implement their policy of annexing Iranian territory on the southeast of the Caspian Sea following in the late 19<sup>th</sup> Century until the October Revolution of 1917. <br /><strong>Method and Research Design</strong>: This study is based on archival and published documents. <br /><strong>Findings and Conclusion</strong>: The Russian emperialism long dreaming to extend its territory southward to outreach to the open sea in rivalary to the British influence in southern Asia, trried ways to expand its presence in the southeast Caspian Sea Iranian territory by calining ownership of bitas a pieces of lands. This took place by, for example, changing the borders, launchimg territorial clains after capturing Turkmen region, provoking Turkmen tribes to call for Russian citizenship, capturing farms, as well as buying real estates.<strong>هدف</strong>: هدف این پژوهش بررسی سویههای توسعهطلبی روسیه از خلیج حسینقلی در شمال تا سرخس در شمال شرق ایران در محدودۀ زمانی انعقاد قرارداد آخال تا پایان دولت ترازی است.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش</strong>: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی و برمبنای اسناد آرشیوی و چاپشده و همچنین منابع کتابخانهای است.پرسش اصلی این پژوهش این است که چگونه روسیه پساز انعقاد قرارداد آخال به توسعهطلبی ارضی خود در مناطق پیرامون مرزهای مشخصشده در این قرارداد ادامه داد؟فرضیههای پژوهش عبارتاند از: 1. روسها برای انتزاع اراضی ایران در منطقۀ شمال و شمال شرق رویههای موازی را دنبال میکردند. 2. طرح روسها برای انتزاع اراضی ایران در هر دورهای متفاوت، ولی مستمر بود.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری:</strong> روسیه که همواره برای رسیدن به آبهای آزاد و تهدید منافع انگلیس، به سرزمین ایران چشم داشت، پساز تصرف مناطق ترکمننشین و انعقاد قرارداد آخال نیز به روشهای مختلف، تغییر خطوط مرزی و توسعۀ ارضی بهسمت ایران را دنبال میکرد. تغییر خودسرانۀ خطوط مرزی، تحریک ترکمانان به پذیرش تابعیت روس و ادعای مالکیت براساس محل زندگی این طوایف، تصرف زمینهای کشاورزی، و خرید مستغلات ازجمله روشهای روسها برای رسیدن به این هدف بود.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Implications of the 1967 Civil Service Employment Legislation for the Nation’s Public Administration Systemقانون استخدام کشوری در دورۀ پهلوی دوم با تکیه بر اسناد7288241210.22034/ganj.2020.2412FAمحمدرضاعلمدانشیار تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانفاطمهحاجیانیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دوره اسلامی. دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران، (نویسندۀ مسئول)Journal Article20180209<strong>Purpose</strong><strong>:</strong> The objective has been to assess the impact of the legislation on modernizing national administrative system. <br /><strong>Method and Research Design</strong><strong>:</strong> Data presented as the basis of analysis is gathered from archival documents and library materials <br /><strong>Findings and conclusion:</strong> Reform in recruitment procedures the Qajar era; although the first national employment law in Iran didn’t pass through until 1301 H (1922). The administrative system in Iran, despite the adoption of this law, was still dealing with chaos and old methods, such as bribing, buying positions, seeking proximity with political power and nepotism; were continued. The employment law, in second Pahlavi era, underwent some changes wherein it was tried to pave the way for entering the Experienced and competent employees into the administrative system, by determining the test as measure for employment, giving credit to education as a principle, and employing agencies to monitor the process; and thus play a decisive role in supplying the human resources for the administrative system.<strong>هدف</strong>: بررسی نقش قانون مصوب 1346 استخدام کشوری در نوسازی نظام اداری.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش</strong>: تحلیل تاریخی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی و منابع اصلی.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: تدوین قانون استخدام کشوری در پی گسترش روابط ایران با غرب در دورۀ قاجار آغاز شد. نخستین قانون استخدام کشوری در ایران در سال 1301 بهتصویب رسید. آشفتگی اما ساختار اداری کشور ادامه یافت و شیوههای پیشین ورود به دستگاه اداری، مانند پرداخت رشوه، خرید مناصب، نزدیکی به قدرت سیاسی و انتساب خانوادگی ادامه یافت. قانون استخدام کشوری در دورۀ پهلوی دوم کوشید تا آزمون را معیار استخدام کشوری کند و به تحصیلات و تعیین نهادهای نظارتکننده بر استخدام ارزش دهد و ورود افراد متخصص و شایسته را به سازمان های دولتی ممکن سازد.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320An Early Attempt for Public Financial Accountability in Iran:
Formation and Failure of the Commission for Implementation of Remittancesکمیسیون تطبیق حوالجات (حوالهجات): شکلگیری و انحلال(1293-1300ش)90115241310.22034/ganj.2020.2413FAعلیرضاملایی توانیدانشیار گروه تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانامینمحمدیدانشجوی دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران، (نویسندۀ مسئول).0000-0003-1769-4769Journal Article20181209<strong>Purpose</strong>: To report the performance and the failure of the Commission for the Implementation of Remittances as an early attempt by the Parliament after the 1906 Constitutional Revolution for monitoring public expenditures. <br /><strong>Method and Research Design</strong>: Data presented is based on Archival records of the Ministry of Economics and Finance held at the National Archives of Iran and the National Assembly Proceedings. <br /><strong>Findings and Conclusion</strong>: The chronic and pervasive corruption in public finance made the members of the newly established parliament of the post-constitutional revolution in 1915 to create a regulatory body – a parliamentary commission- mandated to monitor the expenditure of the public money. The commission was given special power to prevent unlawful expenditures. However, weakness of the government as the result of the occupation of the major parts of the country by Russians, Ottomans, and the British during WWI, incompliance to the commission's rulings by the government departments, limited capacity of the Commission to address all cases, and focusing on minor instead the major cases, ended in the failure of the Commission to fulfill its mission. The commission was dissolved in 1922, replaced by the Financial Supervision Commission.<strong>هدف</strong>: شناسائی ضرورت تشکیل و عوامل ناکارآمدی کمیسیون تطبیق حوالجات به عنوان یکی از سازوکارهای نظارت بر مالیه کشور.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش</strong>: دادهها از اسناد وزارت امور اقتصادی و داراییِ موجود در آرشیو ملی ایران و مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی گردآمدهاست.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: فساد فراگیر در تشکیلات مالیه باعث شد مجلس و دولتمردان، پساز مشروطه به فکر ایجاد سازوکار نظارتی بر نظام مالی کشور بیفتند. کمیسیون تطبیق حوالهجات در اواخر سال 1293ش پساز دو تجربۀ ناموفق دیوان محاسبات و کمیسیون نظارت و تفتیش مالیه، با هدف تطبیق حوالهجات با بودجه و حسابرسی وزارتخانهها و ادارههای دولتی تشکیل شد. ازآنجاکه پیشاز مشروطه نبود نظارت بر درآمدها و هزینهها، حکومت قاجار را با بحران فراگیر مواجه کرده بود و باعث اتلاف بخش زیادی از منابع مالی شده بود، این کمیسیون با استقلال و اختیارات ویژه وظیفه داشت با نظارت و بررسی همهجانبه مانع از پرداخت خارج از بودجه و مصوبات دولت شود. اشغال بخشهای مهمی از کشور توسط نیروهای نظامی روسیه، عثمانی، و بریتانیا در جنگ جهانی اول، جزئینگری و نادیده گرفتن پروندههای کلان، بیتوجهی دستگاههای دولتی، بیتناسبی کارها با توان اعضای کمیسیون باعث شکست کمیسیون در اجرای مأموریت و انحلال آن در 1300ش شد و کمیسیونِ مخارج جای آن را گرفت.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Proposing a Framework for Developing a Participatory Archives
for Tehran Metropolitan Areaپیشنهاد الگو برای ایجاد آرشیو مشارکتی در کلانشهر تهران116143241410.22034/ganj.2020.2414FAحجتعلیاری مولاندانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آرشیوی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمریمناخدااستادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران، (نویسندۀ مسئول)امیررضااصنافیاستادیار علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20190824<strong>Purpose</strong>: Exploring required components for creating a participatory archive for Tehran metropolitan area archival centers based on web2 technology. <br /><strong>Method and Research Design</strong>: Based on extensive interview with a number of experts, we arrived at a number of categories. The Categories were used to develop a questionnaire and circulated among all the 95 practicing professional archivists of the area. Data from the 77 questionnaires completed and returned were analyzed using descriptive and inferential statistics and Friedman test. <br /><strong>Findings and Conclusion</strong>: Agreement with the eight categories with a mean of 4.1924 and a standard deviation of 0.67304 was at a desired level. The eight categories include: collaborative archive management, protection and maintenance, legal issues, user participation, archive culture, technology, access and archivists.<strong>هدف</strong>: شناسائی مولفههای ضروری برای ایجاد آرشیو مشارکتی در مراکز آرشیوی کلانشهر تهران با استفاده از فناوری وب 2.<br /> <strong>روش/رویکرد پژوهش</strong>:. نخست با تحلیل دادههای برگرفته از مصاحبه با متخصصان در موضوع آرشیوهای مشارکتی شماری مقوله به دست آوردیم. سپس با استفاده از مقولههای بهدستآمده پرسشنامهای طراحی و در میان تمام 95 نفر آرشیویستها و کارشناسان اسناد شاغل در مراکز آرشیوی شهر تهران به گردش درآوردیم. داده های 77 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شده را با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون فرید تحلیل شد<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: میزان موافقت آرشیویستها با الگوی پیشنهادی در هشت مؤلفه با میانگین 1924/4 و انحراف معیار 67304/0 مطلوب بود. هشت مؤلفه عبارتند از مدیریت آرشیو مشارکتی؛ حفاظت و نگهداری؛ مسائل حقوقی؛ مشارکت کاربران؛ فرهنگ آرشیوی؛ فناوری؛ دسترسی و آرشیویستها.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Determining the components affecting the selection of images in video archives News of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organizationتعیین مؤلفههای مؤثر بر انتخاب تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران144165241510.22034/ganj.2020.2415FAقنبراحمدیدانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران، (نویسندۀ مسئول)فریدهعصارهاستاد گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانمحسنحاجیزینالعابدینیاستادیار گروعلم اطلاعات و دانش شناسی،دااانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20191005<strong>Purpose</strong>: To investigate the factors affecting the selection and retrieval of images in news networks for faster and more accurate retrieval of images in the News Archive of the Islamic Republic of Iran Broadcasting. <br /><strong>Methodology & </strong><strong>Design Research</strong>: The research method is documentary and library research and data is collected and analyzed from archival and library sources. <br /><strong>Conclusion and Findings</strong>: In order to prevent pollution and information loss in retrieving news images, it is necessary that every video archive has a written policy. The image selection working group should be formed and images should be selected based on the criteria set in the policy. Important criteria for selecting news images are: user needs, content value, fundamental programming value, re-programming value, and historical value. As the updating and quick response is so important for news archives, periodic evaluation (at least once every two years) is needed and weeding, replacement, and updating should be carried out on a regular basis. Also, ongoing assessment of the needs and the views of the user group Is a must.<strong>هدف</strong>: تعیین مؤلفههای مؤثر بر انتخاب و بازیابی تصاویر در شبکههای خبری بهمنظور بازیابی سریعتر و دقیقتر تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران.<br /> <strong>روش / رویکرد پژوهش</strong>: روش پژوهش اسنادی و کتابخانهای است و دادهها از منابع آرشیوی و کتابخانهای گردآوری و تحلیل شدهاند.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: برای پیشگیری از آلودگی و از دست رفتن تصویرهای خبری، آرشیو تصویری حتما باید خطمشی مدون داشته باشد وکارگروه گزینش تصاویر بر اساس همین خطمشی تشکیل شود و بر اساس معیارهای آن عمل کند. معیارهای مهم عبارتند از نیاز کاربران، ارزش محتوا، ارزش برنامهسازی بنیادی، ارزش برنامهسازی مجدد، و ارزش تاریخی. چون موضوع روزآمدی و پاسخگویی سریع آرشیوهای خبری بسیار اهمیت دارد، لازم است حداقل هر دو سال یکبار تصاویر گردآمده ارزیابی و در صورت نیاز وجین، جایگزین و روزآمد شود. نیاز سنجی و نظرسنجی مستمر ازکاربران سامانه نیز بسیار اهمیت دارد.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Social Media Record Management in World Top Universities:
Proposing a Framework for Iranian Universitiesمدیریت اسناد رسانههای اجتماعی دانشگاههای برتر جهان: پیشنهاد چارچوب برای دانشگاههای ایران166183241610.22034/ganj.2020.2416FAساراسلطانیدانشجوی کارشناسیارشد مطالعات آرشیوی، دانشگاه الزهرا (نویسندۀ مسئول).سعیدرضایی شریف آبادیاستاد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000-0003-3113-2973امیرغائبیدانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20200102<strong>Purpose</strong>: This paper has carefully examined the ways social media contents are managed in high ranking universities around the world, in order to propose an appropriate model for Iranian universities. <br /><strong>Methods</strong><strong> and Research Design</strong>: Data about social media records management policy of seven universities was collected by reviewing the websites of 100 top world universities from the Times 2020 list and categorized using Maxqda software. The categories, then were put in a checklist and circulated among 13 members of a Delphi panel consisting of academics with rich experience in the area of social media records management. We calculated the average of the answers given by the panel members to the both rounds and compared them. Friedman Test was carried out to determine rankings of the components in the proposed model. <br /><strong>Findings and Conclusion</strong>: Target components, scope and records availability are present in all policies. Also in the first round of Delphi 80% and in the second 60% of the components had a mean above 9. Only the cookies component had a mean below 8. Regarding the rankings of the components, according to experts in the Friedman test, security, had the highest rating. Again, the use of cookies had the lowest rating. All the components examined were regarded to be significant the experts, however, the degree of significance assigned was not the same. The policy pattern was proposed, contained two groups of mandatory and optional components. We also added a few recommendations for the application of our model.<strong>هدف</strong>: عرضۀ الگویی برای مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی در دانشگاههای ایران براساس مطالعۀ وضعیت مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی در دانشگاههای برتر جهان.<br /> <strong>روش/ رویکرد پژوهش</strong>: نخست با بررسی صفحات مرتبط با رسانههای اجتماعی در 100 دانشگاه برتر جهان براساس نظام رتبهبندی آموزش عالی تایمز 2020 هفت خطمشی یافتیم. مؤلفههای هفت خطمشی را استخراج و در یک سیاهۀ وارسی وارد و محتوای آنها را با استفاده از نرمافزار مکس.کیو.دی.ای تحلیل و با کدگذاری آزاد مقولهبندی کردیم. سیاهۀ وارسی را با استفاده از تکنیک دلفی در میان پنلی متشکل از 13 عضو هیئت علمی با سوابق پژوهشی درزمینۀ مدیریت اسناد الکترونیکی و اسناد الکترونیکی و رسانههای اجتماعی به چرخش درآوردیم. میانگین دادههای حاصل از دور دوم پرسشنامه محاسبه و نتایج حاصل از دو پرسشنامه با یکدیگر مقایسه شد. برای تعیین رتبۀ مؤلفهها در الگوی پیشنهادی از آزمون فریدمن استفاده گردید.<br /> <strong>یافتهها و نتیجهگیری</strong>: مؤلفههای هدف، دامنه و دسترسپذیری اسناد در همۀ خطمشیها وجود دارد. در دور اولِ دلفی 80 درصد و در دوم آن 60 درصد از مؤلفهها میانگین بیشتر از 9 داشتند و تنها مؤلفۀ استفاده از کوکیها میانگین زیر 8 داشت. در رتبهبندی مؤلفهها ازنظر متخصصان، مؤلفۀ رعایت استانداردهای امنیتی بالاترین رتبه و استفاده از کوکیها پایینترین رتبه را داشت. از این رو، ازنظر متخصصان همۀ مؤلفهها به درجات مختلف مهماند. الگوی خطمشی پیشنهادی شامل بیست مؤلفه در دو گروه مؤلفههای اجباری با نوزده مؤلفه و مؤلفههای اختیاری با یک مؤلفه عرضه شد.سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320• The Index of Articles Published in Ganjine-ye Asnad(2019-2020)نمایۀ سال 1398 گنجینۀ اسناد11992418FAسید محمودساداتدبیر اجرایی گنجینه اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران0000-0003-1899-6208Journal Article20200716abstract <br />abstract <br />abstractچکیده<br /> چکیده<br /> چکیدهسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365230120200320Ganjine-Ye Asnad, Vol 30, No 1, (Spring 2020), Ser.No: 117گنجینۀ اسناد، سال سیام، دفتر اول، (بهار 1399) شمارۀ پیاپی 11711922417FAگنجینهاسنادسازمان اسناد و کتابخانه ملی ایرانJournal Article20200716abstract <br /> abstract <br />abstract چکیده<br /> چکیده<br /> چکیده