سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522--اشکال مالکیت ارضی در سیستان از صفوی تا پهلوی دوم6251138FAعلیرضاعلی صوفیاستادیار تاریخ ایران دانشگاه پیام نورعباسعلیآذرنیوشهاستادیار تاریخ ایران دانشگاه سیستان و بلوچستانعباساویسیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه پیام نورJournal Article20130309هدف: هدف این پژوهش بررسی اشکال مالکیت ارضی در سیستان، از دوره صفوی تا پهلوی دوم است. <br />فرضیه تحقیق: مالکیت در سیستان تحت تاثیر جریانات سیاسی و حکومتی قرار داشته است. <br />روش پژوهش: این پژوهش با شیوه کتابخانهای و روش توصیفی – تحلیلی به تبیین انواع مالکیتها در سیستان، با تکیه بر گزارشها و اسناد تاریخی و نتایج مترتب بر آن پرداخته است. <br />یافته ها و نتایج: نتایج بهدست آمده نشان میدهد در سیستان دوره صفویه انواع مالکیتها وجود داشته، اما در دوره ناصرالدینشاه قاجار همه اراضی خالصه شدند، تا اینکه در دوره پهلوی اول اراضی میان اهالی سیستان تقسیم شد؛ که اگرچه برخلاف انتظار منجر به بهبود کامل اوضاع زندگی کشاورزان و اعاده حقوق قانونی آنان نگردید، اما میتوان آن را نخستین گام در جهت بهبود نسبی و تثبیت امر مالکیت خصوصی تلقی کرد. https://ganjineh.nlai.ir/article_1138_7b955cea02f5b36aa7abed22ea034e02.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522--تحلیل روابط حکام و خانهای ماکو با آن سوی ارس26391139FAجعفرآقازادهاستادیار تاریخ ایران دانشگاه محقق اردبیلیمسعودبیاتاستادیار تاریخ ایران دانشگاه ارومیهفاطمهنظارتدانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه اصفهانJournal Article20121225خانهای بیات ماکویی، در زمان حکومت شاه عباس دوم صفوی (1052-1077 ق.) به ماکو کوچانده شدند، تا زیر نظر حاکمان این منطقۀ مرزی به دفاع از آن بپردازند. منشا و مسکن اولیۀ گروهی از بیاتهای ماکو منطقۀ ایروان بود. این امر، تاثیر مهمی در روابط آنها با ناحیۀ قفقاز و دیگر اعضای خاندان بیات ساکن این منطقه داشت. بیاتهای ماکو، به تدریج، با ضعف دیگر حاکمان منطقۀ شمال غرب کشور و کاهش قدرت دولت مرکزی ایران به قدرت مسلط ماکو تبدیل شدند و باتوجه به هممرز شدن ماکو با روسیه و عثمانی، بر اثر معاهدۀ ترکمانچای، نقش مهمی در تحولات این ناحیه ایفا کردند. اعضای این خاندان، بعد از جدایی اولیه از دیگر اعضای ایل بیات در ایروان، همچنان به پیوندهای خویش با آنها ادامه دادند. این روابط با آن سوی ارس، در زمان حکومت مرتضیقلیخان اقبالالسلطنه (حکومت 1316-1341 ق.) شکل منسجمتری پیدا کرد و او برای حفظ حاکمیت خود در ماکو به گسترش این روابط اقدام نمودhttps://ganjineh.nlai.ir/article_1139_15b2559fc730ee54c7f7703fbcbc4c10.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522؟؟سازمان جهانگردی و تاثیر آن بر توسعۀ گردشگری در دورۀ پهلوی دوم (1320-1357 ش)40611140FAرقیهجوادیدانشجوی دکتری تاریخ ایران دورۀ اسلامی دانشگاه شیرازJournal Article20120523هدف: هدف از این تحقیق بررسی نقش سازمان جهانگردی در توسعۀ صنعت گردشگری در دورۀ پهلوی دوم، بین سالهای ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ است. <br />روش/رویکرد پژوهش: این تحقیق بر آن است تا با روش توصیفیتحلیلی، و با تکیه بر اسناد، مقولۀ جهانگردی و وضعیت گردشگری در دورۀ پهلوی دوم را بررسی کند. <br />یافتهها و نتایج: ایران، با توجه به موقعیت جغرافیایی، تار یخی، و جاذبههای فراوان گردشگری، برای جهانگردان اهمیت ویژهای دارد. اما وجود جاذبهها به تنهایی نمیتواند در جذب گردشگر موثر باشد، بلکه باید اقدامات زیربنایی متعددی به منظور گسترش گردشگری انجام داد. در دورۀ پهلوی، صنعت جهانگردی با ناکامیهایی مواجه شد که مهمترین آنها عدم مشارکت مردمی و عدم توجه دستگاه حکومت به ارزشهای حاکم بر جامعه بود که این امر از جمله عوامل موثر بر عدم تحقق توسعۀ پایدار گردشگری بود. با وجود تلاش فراوانی که سازمان جهانگردی برای توسعۀ گردشگری انجام داد، این صنعت موفقیت چشمگیری نداشت.https://ganjineh.nlai.ir/article_1140_9bec69f1a098bce4aba0057bad57c962.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522??علل و پیامدهای شکلگیری پدیدۀ کشف حجاب در دورۀ پهلوی62851141FAامیرمسعودشهرام نیااستادیار علوم سیاسی دانشگاه اصفهاننجمه ساداتزمانیدانش آموختۀ کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهانJournal Article20121028رضا شاه، مدعی بود که وقتی مردم لباس متحدالشکل بپوشند و کلاه پهلوی بر سر گذارند و نسبت به اعتقادات دینی سست شوند، متمدن خواهند شد. براین اساس، به ستیز با نمادهای سنتی و دینی، نظیر لباس و پوشاک سنتی پرداخت. <br />رضاشاه، فکر متمدن شدن ایران را از آغاز سلطنت خود در سر می پروراند و متحدالشکل کردن لباس در سال 1307 ، و نوع پوشش اعضای خانواده شاه، موید این واقعیت بود. اما سفر ترکیه این تلقی را تقویت کرد و رضاشاه بعد از مسافرت ترکیه از رفع حجاب زنان و آزادی آنها صحبت کرد. در 17 دی 1314 کشف حجاب به صورت علنی اعلام شد. انتشار این خبر موجب تشدید واکنشهای اجتماعی شد. <br />در این مقاله، تلاش بر این است که به این سوال پاسخ داده شود که علل و زمینه و پیامدهای کشف حجاب در ایران چیست؟ پاسخ به این سوال براساس این فرضیه ارائه میشود که به دلیل مقاومت زنان و روحانیون در برابر رژیم، کشف حجاب درایران به نتیجه نرسید. بنابراین، در پژوهش حاضر، تلاش بر ریشهیابی مقولۀ کشف حجاب است. ابتدا، به ریشههای کشف حجاب در ایران پرداخته میشود و در ادامه به نتایج و پیامدهای آن اشاره خواهد شد.https://ganjineh.nlai.ir/article_1141_79486704fedbc64acc087152615e5abb.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522؟؟بررسی اسناد تعمیرات تابلوهای کاخ گلستان، صاحبقرانیه و فرحآباد86991142FAمحمدحدادیدانشجوی دکتری مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی دانشگاه هنر اصفهانمحسنمحمدی آچاچلوییدانشجوی دکتری مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20130102هدف: هدف این پژوهش، بررسی انواع آسیبهای وارد شده به تابلوهای کاخ گلستان و صاحبقرانیه و فرحآباد، مواد مورد استفاده جهت بر طرف نمودن آسیب تابلوها و تعمیرات آنها، تنوع موضوعی، و بررسی نکات تخصصی حوزۀ حفاظت و نگهداری در آن دوره، بر اساس اسناد موجود است. <br />روش/ رویکرد پژوهش: برای انجام این پژوهش و رسیدن به اهداف آن، از روش پژوهش کتابخانهای و بررسی اسناد مورد نظر استفاده شده است. <br />نتیجه گیری: داشتن اطلاعات صحیح و روشن در مورد وضع پیشین یک اثر فرهنگی - تاریخی در حفاظت و مرمت آن اثر بسیار مفید و موثر است و این اسناد، با توجه به اطلاعاتی که در آنها وجود دارد، میتوانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. براساس اطلاعات به دست آمده، ریختگی رنگ، سوراخ، پارگی، و لکه مهمترین آسیبهای وارده به تابلوهای شرح داده شده در این اسناد است. تعداد تابلوهای ذکر شده 464 واحد است و تنوع موضوعی به کار رفته در آنها بسیار زیاد میباشد. برای تعمیر تابلوهای آسیب دیده از روغن و الکل استفاده شده است. تهیه صورت هزینه و تعمیر تابلوها و قاب آنها توسط آقایان حسین شیخ نقاش، متخصص رنگ و روغن؛ و نجات علی قابساز انجام گرفته است که دارای دانش و مهارت کافی و از متخصصان وزارت صناعت وقت بودهاند.https://ganjineh.nlai.ir/article_1142_46d4bd86d2fb50dd8af4fa49f2c651b6.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522؟؟بررسی شیوههای سازماندهی، ذخیره و بازیابی اطلاعات در موزههای مجازی ایران1001151143FAفاطمهنوشین فرداستادیار کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانزینبفضایی قربلاغدانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانJournal Article20120515هدف: این پژوهش بر آن است تا شیوههای مدیریت اطلاعات (سازماندهی، ذخیره، و بازیابی) را در موزههای مجازی ایران بررسی نماید. <br />روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه پژوهش، شامل کلیه موزههای مجازی است که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری فعالیت میکنند . <br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که 44/94 درصد از موزهها از نرمافزار جام استفاده میکنند و آثار فلزی (55/55 درصد)، بیشترین شیء موزهای موجود در موزههای مجازی مورد بررسی است. در 4/44 درصد از موزهها، ارتباط بین اشیای موزهای وجود ندارد و نرمافزار مورد استفاده، از نظر سازماندهی اطلاعات، ضعیف است و باید مورد بازنگری قرار گیرد. همچنین، یافتهها نشان داد نرمافزار، در زمینه ذخیره و بازیابی، وضعیت بهتری دارد؛ ولی باز هم لازم است قابلیتهایی به آن اضافه شود. همچنین، یافتهها نشان داد که در 44/94 درصد از جامعه مورد مطالعه، ذخیره و بازیابی بر اساس زبان کنترل شده و اصطلاحنامه صورت میگیرد. <br />نتیجهگیری : نتایج پژوهش حاکی از این است که موزههای مجازی، ضمن استفاده از یک نرمافزار واحد برای مدیریت اطلاعات و ارتباط بیشتر با یکدیگر، لازم است برای ارتقای قابلیتهای نرمافزار از همکاری متخصصان فناوری اطلاعات، درکنار متخصصان آرشیو و موزه، بهره گیرند.https://ganjineh.nlai.ir/article_1143_bd3bc35c3e0caf5330923627b8f6f168.pdfسازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسنادگنجینۀ اسناد1023-365223120130522؟؟شفافیت اسنادی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات1161341144FAحسنزندیهاستادیار گروه تاریخ دانشگاه تهرانحسنسالارسرویدانش آموختۀ کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران (پردیس قم)Journal Article20130212هدف: هدف این پژوهش، بررسی عوامل محدود کنندۀ شفافیت اسنادی ناشی از رفتار مقامات عمومی در برخورد با درخواستهای دریافت اطلاعات از ناحیه شهروندان، بر اساس مادۀ 19 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و همچنین ارائۀ راهکار مناسب در رسیدن به استاندارد شفافیت اسنادی است. <br />روش/ رویکرد پژوهش: این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی با استفاده از کتابها و مقالات و قوانین، به صورت منابع کتابخانهای و تجزیه و تحلیل آنها سازماندهی شده و به نتیجهگیری پرداخته است. <br />یافتهها و نتایج: یافتهها حاکی از آن است که بر اساس مادۀ 19 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر، اشخاص، بدون نیاز به توجیه ماهیت درخواست، حق دارند اطلاعات یا اسناد حاوی اطلاعات را مطابق میل خود از نهادهای عمومی مطالبه کنند. حال، برای تحقق این حق، شفافیت به عنوان ابزاری مهم در نظر گرفته میشود که بر اساس آن، اسناد حاوی اطلاعات که توسط نهادهای عمومی منتشر میشوند باید از شفافیت استاندارد برخوردار باشند؛ اما نتایج نشان میدهد دولتها و مقامات دولتی، به دلایل مختلف، در مقابل این حق بنیادین مقاومت میکنند.https://ganjineh.nlai.ir/article_1144_7ae2844f42da8fc4db2a4bca5129a114.pdf