2024-03-28T22:38:25Z
https://ganjineh.nlai.ir/?_action=export&rf=summon&issue=279
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
تعامل و تقابل بنیصدر با مجلس بر سر انتخاب نخستوزیر و کابینه
صالح
پرگاری
فواد
پورآرین
مصطفی
جوان
هدف: تحلیل علل تعامل و تقابل بنیصدر با مجلس در انتخاب نخستوزیر و کابینه. روش/ رویکرد پژوهش: دادهها از منابع کتابخانهای و آرشیوی گردآوری شدهاست. یافتهها و نتیجهگیری: اختلاف در مبانی فکری (سیاسی و عقیدتی) و حقوقی میان رئیسجمهور با مجلس و نخستوزیر مانع همکاری آنها و بروز بحرانی شد که پساز عزل رئیسجمهور تاحدودی کاهش یافت. گسترش اختلافات اندیشگی و سیاسی میان بنیصدر با نخستوزیر و نمایندگان مخالف رئیسجمهور به تصویب لایحه و طرحهایی در مجلس منجر شدکه قدرت رئیس جمهور را محدود کرد از جمله تصویب طرحهایی که نخست اجازه میداد هرگاه رئیسجمهور مصوبات مجلس را توشیح نکند، نخستوزیر بتواند آن را به اجرا بگذارد و نیز بتواند برای وزارتخانههای بدون وزیر، سرپرست تعیین کند. سرانجام، تصویب طرح عدم کفایت سیاسی بنیصدر به ریاستجمهوری او پایان داد.
انقلاب اسلامی
بنیصدر
رجایی
مجلس اول شورای اسلامی
حزب جمهوری اسلامی
امامخمینی
2020
03
20
6
46
https://ganjineh.nlai.ir/article_2410_ff07b0cc6a83e6e7523d7326f936c04c.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
سویههای توسعهطلبی ارضی روسیه از خلیج حسینقلی در شمال تا سرخس در شمال شرق ایران بعداز قرارداد آخال 1299ق
مجید
نصرآبادی
علی اکبر
جعفری
مرتضی
نورائی
هدف: هدف این پژوهش بررسی سویههای توسعهطلبی روسیه از خلیج حسینقلی در شمال تا سرخس در شمال شرق ایران در محدودۀ زمانی انعقاد قرارداد آخال تا پایان دولت ترازی است. روش/رویکرد پژوهش: روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی و برمبنای اسناد آرشیوی و چاپشده و همچنین منابع کتابخانهای است.پرسش اصلی این پژوهش این است که چگونه روسیه پساز انعقاد قرارداد آخال به توسعهطلبی ارضی خود در مناطق پیرامون مرزهای مشخصشده در این قرارداد ادامه داد؟فرضیههای پژوهش عبارتاند از: 1. روسها برای انتزاع اراضی ایران در منطقۀ شمال و شمال شرق رویههای موازی را دنبال میکردند. 2. طرح روسها برای انتزاع اراضی ایران در هر دورهای متفاوت، ولی مستمر بود. یافتهها و نتیجهگیری: روسیه که همواره برای رسیدن به آبهای آزاد و تهدید منافع انگلیس، به سرزمین ایران چشم داشت، پساز تصرف مناطق ترکمننشین و انعقاد قرارداد آخال نیز به روشهای مختلف، تغییر خطوط مرزی و توسعۀ ارضی بهسمت ایران را دنبال میکرد. تغییر خودسرانۀ خطوط مرزی، تحریک ترکمانان به پذیرش تابعیت روس و ادعای مالکیت براساس محل زندگی این طوایف، تصرف زمینهای کشاورزی، و خرید مستغلات ازجمله روشهای روسها برای رسیدن به این هدف بود.
توسعهطلبی ارضی
روسیه
قاجار
آخال
مرز
2020
03
20
48
70
https://ganjineh.nlai.ir/article_2411_b1ecd99aa9660a0b3e7f8a1049e2fc9b.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
قانون استخدام کشوری در دورۀ پهلوی دوم با تکیه بر اسناد
محمدرضا
علم
فاطمه
حاجیانی
هدف: بررسی نقش قانون مصوب 1346 استخدام کشوری در نوسازی نظام اداری. روش/رویکرد پژوهش: تحلیل تاریخی مبتنی بر اسناد و مدارک آرشیوی و منابع اصلی. یافتهها و نتیجهگیری: تدوین قانون استخدام کشوری در پی گسترش روابط ایران با غرب در دورۀ قاجار آغاز شد. نخستین قانون استخدام کشوری در ایران در سال 1301 بهتصویب رسید. آشفتگی اما ساختار اداری کشور ادامه یافت و شیوههای پیشین ورود به دستگاه اداری، مانند پرداخت رشوه، خرید مناصب، نزدیکی به قدرت سیاسی و انتساب خانوادگی ادامه یافت. قانون استخدام کشوری در دورۀ پهلوی دوم کوشید تا آزمون را معیار استخدام کشوری کند و به تحصیلات و تعیین نهادهای نظارتکننده بر استخدام ارزش دهد و ورود افراد متخصص و شایسته را به سازمان های دولتی ممکن سازد.
قانون استخدام کشوری
پهلوی دوم
نوسازی ساختار اداری
تحصیلات
2020
03
20
72
88
https://ganjineh.nlai.ir/article_2412_6ba21e92c7744264baaffd0ed3355b95.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
کمیسیون تطبیق حوالجات (حوالهجات): شکلگیری و انحلال(1293-1300ش)
علیرضا
ملایی توانی
امین
محمدی
هدف: شناسائی ضرورت تشکیل و عوامل ناکارآمدی کمیسیون تطبیق حوالجات به عنوان یکی از سازوکارهای نظارت بر مالیه کشور. روش/ رویکرد پژوهش: دادهها از اسناد وزارت امور اقتصادی و داراییِ موجود در آرشیو ملی ایران و مشروح مذاکرات مجلس شورای ملی گردآمدهاست. یافتهها و نتیجهگیری: فساد فراگیر در تشکیلات مالیه باعث شد مجلس و دولتمردان، پساز مشروطه به فکر ایجاد سازوکار نظارتی بر نظام مالی کشور بیفتند. کمیسیون تطبیق حوالهجات در اواخر سال 1293ش پساز دو تجربۀ ناموفق دیوان محاسبات و کمیسیون نظارت و تفتیش مالیه، با هدف تطبیق حوالهجات با بودجه و حسابرسی وزارتخانهها و ادارههای دولتی تشکیل شد. ازآنجاکه پیشاز مشروطه نبود نظارت بر درآمدها و هزینهها، حکومت قاجار را با بحران فراگیر مواجه کرده بود و باعث اتلاف بخش زیادی از منابع مالی شده بود، این کمیسیون با استقلال و اختیارات ویژه وظیفه داشت با نظارت و بررسی همهجانبه مانع از پرداخت خارج از بودجه و مصوبات دولت شود. اشغال بخشهای مهمی از کشور توسط نیروهای نظامی روسیه، عثمانی، و بریتانیا در جنگ جهانی اول، جزئینگری و نادیده گرفتن پروندههای کلان، بیتوجهی دستگاههای دولتی، بیتناسبی کارها با توان اعضای کمیسیون باعث شکست کمیسیون در اجرای مأموریت و انحلال آن در 1300ش شد و کمیسیونِ مخارج جای آن را گرفت.
کمیسیون تطبیق حوالجات (حوالهجات)
نظارت
مشروطه
اسناد تاریخی
وزارت مالیه. ایران
جنگ جهانی اول
2020
03
20
90
115
https://ganjineh.nlai.ir/article_2413_c8ba59e3ade4aec8c944cc2dca190e0b.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
پیشنهاد الگو برای ایجاد آرشیو مشارکتی در کلانشهر تهران
حجت
علیاری مولان
مریم
ناخدا
امیررضا
اصنافی
هدف: شناسائی مولفههای ضروری برای ایجاد آرشیو مشارکتی در مراکز آرشیوی کلانشهر تهران با استفاده از فناوری وب 2. روش/رویکرد پژوهش:. نخست با تحلیل دادههای برگرفته از مصاحبه با متخصصان در موضوع آرشیوهای مشارکتی شماری مقوله به دست آوردیم. سپس با استفاده از مقولههای بهدستآمده پرسشنامهای طراحی و در میان تمام 95 نفر آرشیویستها و کارشناسان اسناد شاغل در مراکز آرشیوی شهر تهران به گردش درآوردیم. داده های 77 پرسشنامه تکمیل و بازگشت داده شده را با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون فرید تحلیل شد یافتهها و نتیجهگیری: میزان موافقت آرشیویستها با الگوی پیشنهادی در هشت مؤلفه با میانگین 1924/4 و انحراف معیار 67304/0 مطلوب بود. هشت مؤلفه عبارتند از مدیریت آرشیو مشارکتی؛ حفاظت و نگهداری؛ مسائل حقوقی؛ مشارکت کاربران؛ فرهنگ آرشیوی؛ فناوری؛ دسترسی و آرشیویستها.
آرشیو مشارکتی
آرشیو2 (وب2)
آرشیوهای تعاملی
مراکز آرشیوی شهر تهران
2020
03
20
116
143
https://ganjineh.nlai.ir/article_2414_33e513ee087037782e52df8363ef9cc6.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
تعیین مؤلفههای مؤثر بر انتخاب تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
قنبر
احمدی
فریده
عصاره
محسن
حاجیزینالعابدینی
هدف: تعیین مؤلفههای مؤثر بر انتخاب و بازیابی تصاویر در شبکههای خبری بهمنظور بازیابی سریعتر و دقیقتر تصاویر در آرشیوهای تصویری خبر در سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران. روش / رویکرد پژوهش: روش پژوهش اسنادی و کتابخانهای است و دادهها از منابع آرشیوی و کتابخانهای گردآوری و تحلیل شدهاند. یافتهها و نتیجهگیری: برای پیشگیری از آلودگی و از دست رفتن تصویرهای خبری، آرشیو تصویری حتما باید خطمشی مدون داشته باشد وکارگروه گزینش تصاویر بر اساس همین خطمشی تشکیل شود و بر اساس معیارهای آن عمل کند. معیارهای مهم عبارتند از نیاز کاربران، ارزش محتوا، ارزش برنامهسازی بنیادی، ارزش برنامهسازی مجدد، و ارزش تاریخی. چون موضوع روزآمدی و پاسخگویی سریع آرشیوهای خبری بسیار اهمیت دارد، لازم است حداقل هر دو سال یکبار تصاویر گردآمده ارزیابی و در صورت نیاز وجین، جایگزین و روزآمد شود. نیاز سنجی و نظرسنجی مستمر ازکاربران سامانه نیز بسیار اهمیت دارد.
مجموعهسازی
انتخاب تصاویر
شبکههای خبری
آرشیوهای تصویری خبر
بازیابی بهینۀ اطلاعات
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
2020
03
20
144
165
https://ganjineh.nlai.ir/article_2415_e39265eaf2cefed88f567c0bd9ebcaf6.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی دانشگاههای برتر جهان: پیشنهاد چارچوب برای دانشگاههای ایران
سارا
سلطانی
سعید
رضایی شریف آبادی
امیر
غائبی
هدف: عرضۀ الگویی برای مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی در دانشگاههای ایران براساس مطالعۀ وضعیت مدیریت اسناد رسانههای اجتماعی در دانشگاههای برتر جهان. روش/ رویکرد پژوهش: نخست با بررسی صفحات مرتبط با رسانههای اجتماعی در 100 دانشگاه برتر جهان براساس نظام رتبهبندی آموزش عالی تایمز 2020 هفت خطمشی یافتیم. مؤلفههای هفت خطمشی را استخراج و در یک سیاهۀ وارسی وارد و محتوای آنها را با استفاده از نرمافزار مکس.کیو.دی.ای تحلیل و با کدگذاری آزاد مقولهبندی کردیم. سیاهۀ وارسی را با استفاده از تکنیک دلفی در میان پنلی متشکل از 13 عضو هیئت علمی با سوابق پژوهشی درزمینۀ مدیریت اسناد الکترونیکی و اسناد الکترونیکی و رسانههای اجتماعی به چرخش درآوردیم. میانگین دادههای حاصل از دور دوم پرسشنامه محاسبه و نتایج حاصل از دو پرسشنامه با یکدیگر مقایسه شد. برای تعیین رتبۀ مؤلفهها در الگوی پیشنهادی از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافتهها و نتیجهگیری: مؤلفههای هدف، دامنه و دسترسپذیری اسناد در همۀ خطمشیها وجود دارد. در دور اولِ دلفی 80 درصد و در دوم آن 60 درصد از مؤلفهها میانگین بیشتر از 9 داشتند و تنها مؤلفۀ استفاده از کوکیها میانگین زیر 8 داشت. در رتبهبندی مؤلفهها ازنظر متخصصان، مؤلفۀ رعایت استانداردهای امنیتی بالاترین رتبه و استفاده از کوکیها پایینترین رتبه را داشت. از این رو، ازنظر متخصصان همۀ مؤلفهها به درجات مختلف مهماند. الگوی خطمشی پیشنهادی شامل بیست مؤلفه در دو گروه مؤلفههای اجباری با نوزده مؤلفه و مؤلفههای اختیاری با یک مؤلفه عرضه شد.
مدیریت اسناد
رسانههای اجتماعی
دانشگاههای جهان
دانشگاههای ایران
2020
03
20
166
183
https://ganjineh.nlai.ir/article_2416_68424fb79ab8df7655f549c106c377cf.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
نمایۀ سال 1398 گنجینۀ اسناد
سید محمود
سادات
چکیده چکیده چکیده
کلیدواژه
2020
03
20
1
199
https://ganjineh.nlai.ir/article_2418_9bf628c7f2d935b6cd783a4624350af5.pdf
گنجینۀ اسناد
1023-3652
1023-3652
1399
30
1
گنجینۀ اسناد، سال سیام، دفتر اول، (بهار 1399) شمارۀ پیاپی 117
گنجینه
اسناد
چکیده چکیده چکیده
کلیدواژه
2020
03
20
1
192
https://ganjineh.nlai.ir/article_2417_742b5c36fd5fbe188ea3bef5d08ddad1.pdf