TY - JOUR ID - 2920 TI - آموزش «انگلیسی برای اهداف ویژه» گامی برای توانمندسازی آرشیوداران: بررسی تأثیر استفاده از برنامه‌های چندرسانه‌ای بر مهارت خواندن، دانش واژگان، و رفتارهای خودتنظیمی آرشیوداران ایرانی JO - گنجینۀ اسناد JA - GANJ LA - fa SN - 1023-3652 AU - ضرغامی, زهرا AU - خویی, رؤیا AU - رشتچی, مژگان AD - دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ‌ایران AD - دانشیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،‌ ایران AD - دانشیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،‌ ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 32 IS - 1 SP - 144 EP - 182 KW - آموزش آرشیوداران KW - انگلیسی با اهداف ویژه برای آرشیو KW - برنامه‌های چندرسانه‌ای KW - درک مطلب KW - دانش واژگان KW - رفتارهای خود‌تنظیمی DO - 10.30484/ganj.2022.2920 N2 - هدف: بررسی تأثیر به‌کارگیری برنامه‌های چندرسانه‌ای بر توانایی خواندن و دانش واژگان آرشیوداران ایرانی و یادگیری خودتنظیمی آن‌ها در دورۀ آموزش «انگلیسی برای اهداف ویژۀ» آرشیو.روش/رویکرد پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی انجام شد و داده‌ها در بخش کمّی ازطریق پرسش‌نامۀ خودتنظیمی، پیش‌آزمون‌ها و پس‌آزمون‌های درک مطلب و واژگان و در بخش کیفی ازطریق برگزاری جلسات یادآوری خودالقایی گردآوری شدند. چهل‌وهشت آرشیودار ایرانی شاغل در سازمان اسناد و کتاب‌خانۀ ملی ایران در این پژوهش شرکت کردند و با استفاده از نمونه‌برداری کافی، به دو گروه کنترل و آزمایشی تقسیم شدند. دو روش تکلیف‌محور و تکلیف‌محور+چندرسانه‌ای به‌مدت ده جلسه به‌کار گرفته شد تا اثرات استفاده از رویکرد چندرسانه‌ای بررسی شود.یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل نشان داد که استفاده از رویکرد چندرسانه‌ای به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای باعث پیشرفت توانایی خواندن و یادگیری واژگان، و هم‌چنین افزایش خودتنظیمی شرکت‌کنندگان شده‌است. بررسی هشت فاکتور مؤثر بر خودتنظیمی مشخص کرد که «راهبردهای تکلیف» پرکاربردترین و «خود-تقویتی» کم‌کاربردترین رفتارهای خودتنظیمی در میان شرکت‌کنندگان بوده‌است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که به‌کارگیری روش‌های تدریس و ابزارهای آموزشی که می‌توانند پاسخگوی نیازهای ویژۀ زبان‌آموزان در محیط کار باشند و باعث فعال‌سازی رفتارهای خودتنظیمی شوند به پیشرفت یادگیری و مهارت‌آموزی زبان انگلیسی منجر خواهند شد. UR - https://ganjineh.nlai.ir/article_2920.html L1 - https://ganjineh.nlai.ir/article_2920_4039f7665683310d4d706215a2a3673c.pdf ER -