TY - JOUR ID - 2320 TI - مشکلات نگهداری و ترمیم راه‌های سنگ‌فرش و شوسۀ مازندران در دورۀ شاه‌عباس اول و دورۀ ناصری بر پایۀ سند قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیف‌الملک JO - گنجینۀ اسناد JA - GANJ LA - fa SN - 1023-3652 AU - رنجبر, محمد علی AU - موسوی, سید احمد AD - دانشیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز، شیراز، ایران AD - دانشجوی دکترای تاریخ ایران اسلامی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 28 IS - 4 SP - 88 EP - 125 KW - راه شوسه KW - شاه‌عباس اول KW - دورة صفویه KW - دورة قاجار KW - ناصرالدین‌شاه KW - مازندران KW - سیف‌الملک KW - قراردادها KW - راه‌سازی DO - 10.22034/ganj.2019.2320 N2 - هدف: بررسی علل اهمیت راه‌های مازندران در دورۀ حکومت شاه‌عباس و ناصرالدین‌شاه، سیاست‌های راه‌سازی آن‌ها در این منطقه، و مشکلات فنی و اقتصادی‌شان در این کار. روش/ رویکرد پژوهش: داده ها از منابع کتابخانه‌ای به دست آمده است. اسناد مربوط به راه‌سازی دولت قاجار در شمال ایران، شامل قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیف‌الملک، بررسی شده است. از این اسناد در کنار منابع تاریخی دورۀ صفوی برای تحلیل استفاده شده است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: شاه‌عباس اول راهی منحصربه‌فرد در منطقۀ مازندران ایجاد کرد که نتیجۀ آن، افزایش قدرت اقتصادی شمال ایران بود. در زمان ناصرالدین شاه نیز تلاش‌های زیادی برای راه‌سازی در مازندران شد؛ ولی به‌دلیل مشکلاتی همچون ناآگاهی از راه‌سازی مدرن، نبود متخصص راه‌سازی، ترس از آسان شدن نفوذِ روسیه در شمال ایران، فساد اداری و دیوانی، این طرح‌هابه نتیجۀ مطلوب نرسید. UR - https://ganjineh.nlai.ir/article_2320.html L1 - https://ganjineh.nlai.ir/article_2320_4decb8f341e177e6ca12971ce48dbcac.pdf ER -