unavailable
unavailable
در آستانهء جنگ جهانی اول،دامنهء تجاوزات روسها در مازندران گسترش یافت و اراضی سوادکوه هم مورد تعرض آنها قرار گرفت.شیرگاه معروف به دروازهء مازندران،در اواخر 1332 ق./1914م.به دست ژنرال پاتایوف روسی تصرف شد؛اما با تلاش اولیای دولت و امیر مؤید و حامیانش،روسها از اهالی شیرگاه بود و در مقابل پیشنهاد امیر مؤید،نمایندهء مجلس شورای ملی به دولت مبنی بر اجاره دادن خاصلجات به سیف الله خان سرتیپ(مستأجر سابق آن بلوک)،بخشی از اهالی ناراضی شیرگاه،ادعا کردند که قبل از ورود روسها،مورد تعدی و تجاوز افراد امیر مؤید قرار گرفتهاند.در این نوشتار،با رویکرد بررسی جایگاه تاریخی این شکایات، نخست به داوری برخی از نویسندگان راجع به این اسناد پرداخته میشود و پس از آن،با نگاهی به حضور روسها در مازندران در اواخر دورهء قاجار،مسئلهء مقابلهء امیر مؤید با روسها در سوادکوه،سیر رخدادهای منجر میشود که مسائل موجود در مناسبات امیر مؤید و بستگانش با رعایا،پر رنگتر از آنچه واقعیت داشته،منعکس شده است،و همراهان پاتایوف هم در آن بی تأثیر نبودهاند.
هدف این مقاله،بررسی عوامل رشد مدارس نوین کاشان و معرفی نهادهای آموزشی این شهر در یک بستر تاریخی است.از اینرو،ابتدا به شرح عوامل و اقشار اجتماعی مؤثر بر رشد مدارس نوین از جمله روشنفکران،محصلان اعزامی به فرنگ،روحانیون متجدد،یهودیان این شهر،نایبیان،موقعیت جغرافیائی آن، وجود دو دستگی دیرینه میان اهالی،جریان مشروطیت و نو گرائی(تجدد)و بورژوازی کمپرادور(وابسته) پرداخته،آنگاه نهادهای آموزشی،مکتبخانهها،مدارس نوین ملی مسلمانان و یهودیان را معرفی میکند. کلید واژهها: آموزش و پرورش،کاشان،مدارس غیرانتفاعی،مشروطیت،یهودیان،اقلیتهای دینی،اصلاحات اجتماعی، مدارس اقلیتهای مذهبی،نایبیان،نو گرائی. کاشان در عصر قاجار بهطور اعم و در دورهء ناصری بهطور اخص،به سبب موقعیت جغرافیائی خاص و واقع شدن در نزدیکی تهران،بسرعت از تحولات پایتخت متأثر میگردید.بجز مورد پیشگفته، رفت و آمد تجار کاشی به تهران و تبعید افراد به کاشان،باعث شده بود که این شهر از یک طرف همواره در معرض تحولات جدید قرار بگیرد و از طرف دریگر وجود جامعهء مذهبی سنتی در داخل شهر،امکان ایجاد تقابل میان نو گرائی و سنت را قابل پیشبینی میکرد.تعارضات محلی و دو دستگی اهالی شهر نیز بر وخامت اوضاع میافزود.لذا حکام شهر در دورهء ناصری در صورت برقراری توازن بین دو دستهء رقیب،میتوانستند مدت بیشتری را در رأس قدرت بمانند.در این صورت بود که گزارشهائی از رضایت اهالی به مرکز مخابره میشد.1 پس،کاشان در دورهء قاجار بین دو جریان قرار داشت:سنت قوی و نیرومند از یک طرف که در بحث تربیت نیروی انسانی آن،مدارس قدیمهء کاشان فعال بود و از طرف دیگر،تحولات دنیای جدید بود که به چندین دلیل در کاشان زودتر از برخی نقاط دیگر به وجود آمد که از ثمرات این تحولات ایجاد مدارس نوین در کاشان بود.در ادامه ابتدا به بررسی بستر ایجاد مدارس نوین در کاشان پرداخته میشود و سپس تعدادی از مدارس به ترتیب قدمت معرفی خواهد شد.
اجرای قانون متحد الشکلسازی البسه مصوب سال 1306 ش./1928 م.در شهر اصفهان،موجب واکنشهای متفاوت اقشار مختلف مردم این شهر شد.دستهای از تجار از این جریان استقبال کردند و گروهی دیگر از جمله صنف عباباف-که از اجرای این قانون زیان میدیدند-در صف مخالفان طرح قرا گرفتند.روحانیون، مهمترین مخالفان اجرای طرح بودند.زیرا با اجرای این برنامه،دولت میتوانست بر فشارهای واردهء خود بر تغییرات الگوی لباس متحد الشکل نیز اشاره میشود.
هدف این مقاله،بررسی علل ناکامی بختیاریها در دورهء قاجار پیش از فتح تهران و از دست دادن جایگاه سیاسی پس از فتح تهران است.مقاله،با این رویکرد به شرح نخستین شورش بختیاری در زمان قاجاریه، یعنی شورش ابدال خان و اسد خان هفت لنگ،موقعیت این ایل دردورهء فتحعلی شاه،شورش محمد تقی خان چهار لنگ،عوامل شکست شورش او،علل ناکامی و قتل او حسینقلی خان ایلخانی،ساختار ایل بختیاری در زمان وی،منازعات خوانین بختیاری پس از کشته شدن حسینقلی خان ایلخانی،فتح تهران در آستانهء مشروطیت، براندازی محمد علی شاه و ورود خوانین بختیاری،سردار اسعا،صمصام السلطنه و سردار محتشم به عرصهء دولت و عوامل پایان نفوذ بختیاری در دورهء مشروطیت پرداخته و نتیجه میگیرد که ایل بختیاری بهعنوان یکی از قدرتمندترین ایلات ایران،تأثیر گذارترین ایل در تاریخ معاصر ایران به شمار میآید.
تمبر به مثابهء رسانهای ثابت و منبعی اطلاعاتی که جنبههای اجتماعی،تجاری،سیاسی،فرهنگی،تاریخی و هنری جامعه را به روشی بی همتا نشان میدهد،از ارزشی همانند دیگر مواد غیرکتابی مثل اسکناس،سکه، پوستر و نقشه،برخوردار است.بهرهگیری از چکیده کوتاه،تصویرهای رنگی و نمادها در سطحی محدود برای انتقال محتوا،ویژگی کلیدی تمبر است که آن را از دیگر مواد غیرکتابی ممتاز میکند.به خاطر همین ویژگی منحصر به فرد،میتوان تمبر را هم ابزاری برای برقراری ارتباط و هم اثری هنری پنداشت.اما در ترکیهه به تمبر و دگر مواد نظیر آن،بهعنوان مواد کلکسیونی توجه میشود تا منبع اطلاعاتی،این بررسی،بر آن است تا تحلیلی از کمیت و کیفیت مجموعهء تمبر در کتابخانهء ملی ترکیه و نیز اطلاعاتی دربارهء فهرستنویسی و حفظ و نگهداری تمبر،پیشاروی خوانندگان قرار دهد؛باشد که قدرری فراتر لز مواد کلکسیونی و بلکه از دیدگاه منبعی اطلاعرسانی به موضوع تمبر توجه شود.
یکی از وظایف مهم مراکز آرشیوی،پژوهش در جهت کشف راههای بهینهء حفاظت و مرمت مواد آرشیوی است.در این مقاله،تلاش شده است ضمن بیان علل فرسایش مجموعههای آرشیوی،مراحل مرمت اسناد و اصول مرمت،اداره کل حفاظت و نگهداری سازمان اسناد و کتابخانهء ملی ایران،و مدیریت آسیبشناسی و مرمت نسخههای خطی،چاپی و اسناد تاریخی کتابخانهء مجلس شورای اسلامی معرفی و وظایف آنها تشریح شود.بعلاوه باتوجه به اهمیت ابزاری نظیر ریز فیلم(میکروفیلم)و دستگاه آرشیو رایتر برای نگهداری اسناد در عصر حاضر و کاربرد فراوان آنها در مراکز حفاظت و نگهداری مواد آرشیوی،در پایان این ابزار معرفی و خدمات ادارهء میکروفیلم و اسناد دیجیتال[رقمی]و کارکردهای آرشیو رایتر بیان میشود.البته تأکید این مقاله بر آرشیوهای چاپی است.
دکتر محمد خوانساری،متولد 1300 ش./1921 م.در شهر اصفهان است.ایشان،علاوه بر استفاده از محضر استادان بنام علوم قدیم اصفهان،در طول دوران تحصیل در دانشسرای مقدماتی اصفهان و دانشسرای عالی تهران،از محضر استادانی همچون مرحوم کتابی،همائی،مدری رضوی،رضازادهء شفق،بهار،اقبال آشتیانی، معین،مهدوی،سیاسی،صدیقی و بخصوص شیخ محمد حسین فاضل تونی بهرهمند گردید.پس از اخذ لیسانس لسفه و علوم تربیتی،ابتدا بهعنوان مسئول آزمایشگاه روانشناسی مشغول به کار شد و بعد در دانشگاه تهران به تدریس روانشناسی،عربی،فلسفه و منطق پرداخت.همچنین همزمان با تدریس،در رشتهء ادبیات فارسی نیز تحصیل کرد و ان را تا سطح دکترا ادامه داد.در سال 1337 ش./1958 م.برای تکمیل مطالعات خود به فرانسه رقت و با عالیترین درجه،دکترای خود را در منطق کلاسیک دریافت کرد و پس از بازگشت به ایران،بهعنوان استاد روانشناسی و علوم تربیتی،ادبیات عرب و خصوصا منطق،به تدریس در دانشگاه تهران پرداخت.از تألیفات وی،میتوان به فرهنگ اصطلاحات منطقی،منطق صوری،ترجمهء صوری،ترجمهء اییساغوجی فرفوریوس و مقولات ارسطوئی و نیز اصول تجزیه و ترکیب و صرف و نحو عربی اشاره کرد.گفتنی است که دکتر خوانساری،در سال 1385 ش./2006م.بهعنوان چهرهء برگزیدهء فرهنگستان زبان و ادب فارسی شناخته شد.
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable