هدف: هدف این پژوهش افزون بر نمایاندن وضعیت راهها و محورهای ارتباطی استان اصفهان در دورة پهلوی، بررسی تأثیر آن بر توسعه صنعت گردشگری در این دوره است. روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی و بر پایه منابع اسنادی، مطبوعاتی و کتابخانهای است. یافتهها و نتایج پژوهش: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که ماهیت گردشگری و جذب جهانگرد، جایگاه ویژهای در رویکرد سیاست کلی دولت پهلوی- که بر پایه سه بنیاد نظری دولتسازی، ملتسازی و مدرنسازی استوار بود- داشته است. واقع بودن استان اصفهان در مرکز کشور به عنوان قلب تپنده مراودات اجتماعی و تجاری، افزون بر جاذبههای طبیعی و تاریخی منحصر به فرد گردشگری آن، به عنوان یکی از مهمترین قطبهای گردشگری، در انعکاس زیرساختهای گردشگری و فراهم آوردن تسهیلات زیربنایی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در آن نقش بسزایی ایفا نموده است. از آنجا که ساخت و تسطیح راهها و محورهای ارتباطی استان اصفهان به عنوان یکی از زیرساختهای گردشگری منجر به کاهش هزینه و وقت گردشگر میشد، میتوان گفت که این عامل در توسعه صنعت گردشگری دوره پهلوی مؤثر بوده است.