%0 Journal Article %T بررسی وضعیت خدمات اطلاع‌رسانی باغ‌موزه دفاع مقدس شهر تهران %J گنجینۀ اسناد %I سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسناد %Z 1023-3652 %A خداداد, مهناز %A باب الحوائجی, فهیمه %D 2016 %\ 05/21/2016 %V 25 %N 1 %P 96-114 %! بررسی وضعیت خدمات اطلاع‌رسانی باغ‌موزه دفاع مقدس شهر تهران %K : اطلاع‌رسانی %K باغ‌موزه دفاع مقدس %K خدمات اطلاع‌رسانی %R %X هدف :هدف  پژوهش حاضر تعیین وضعیت خدمات اطلاع­ رسانی باغ موزة دفاع مقدس شهر تهران است. روش­شناسی: روش تحقیق این پژوهش پیمایشی تحلیلی ­است. برای جمع ­آوری اطلاعات و داده­ ها از ابزار پرسشنامه محقق‌ساخته و سیاهه وارسی برای مشاهده هدفمند استفاده شد. جامعه پژوهش شامل 200 نفر بازدیدکننده از قشرهای مختلف(دانش­آموزان، دانشجویان، طلاب، خانوادة شهدا، جانبازان، کارمندان سازمان­های مختلف نظیر صنایع دفاع، بنیاد شهید، و آتش­نشانی  )است. هدف از انتخاب این گروه­ها این بود که بتوان پژوهشی مستند با واقعیت از گروه­های مختلف در روزهای متعدد و سن و جنس ­های مختلف را انتخاب نمود  و این کار به­ همین دلیل در روزهای متعدد انجام شد. یافته­ های پژوهش: یافته­ ها نشان داد که خدمات اطلاع ­رسانی در موزه باغ ­موزه دفاع مقدس شامل  سایت، نمایش فیلم، رسانه ­های مکتوب، بروشور، تابلوی شیشه ­گردان، تابلوی رقمی، اشیای موزه­ای، تقسیم ­بندی تالارها بر اساس موضوعات، و راوی می‌باشد. نتایج به­ دست آمده از اطلاع ­رسانی موزه دفاع مقدس نشان داد بالاترین میانگین مربوط به  عدم الگوی مناسب و همچنین عدم مدیریت مناسب جهت اطلاع­ رسانی بود، در مورد رضایت بازدیدکنندگان از وضعیت اطلاع­رسانی  موجود  5/39 درصد رضایت کامل داشتند. در مورد نقش ­های اطلاع­رسانی در باغ موزه دفاع مقدس،  نقش مذهبی 30 درصد، نقش اجتماعی 40 درصد، رسالت فرهنگی 5/37 درصد، و رسالت پژوهشی 5/22 درصد را به ­خود اختصاص دادند. نتیجه به ­دست آمده نشان  داد که نقش اجتماعی  بیشترین میانگین را در بین بازدید­کنندگان داشته است. نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد که بین اطلاع­ رسانی مناسب و رضایت بازدید­کنندگان تفاوت معنی­ داری وجود دارد. یعنی هرچه اطلاع ­رسانی بهتر و بیشتر انجام شود تعداد بازدیدکنندگان بیشتری از موزه بازدید خواهند کرد. %U https://ganjineh.nlai.ir/article_282_85eeb774c8625462b06902593fe79519.pdf