%0 Journal Article %T مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی دانشگاه‌های برتر جهان: پیشنهاد چارچوب برای دانشگاه‌های ایران %J گنجینۀ اسناد %I سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی جمهوری اسلامی ایران- پژوهشکدۀ اسناد %Z 1023-3652 %A سلطانی, سارا %A رضایی شریف آبادی, سعید %A غائبی, امیر %D 2020 %\ 03/20/2020 %V 30 %N 1 %P 166-183 %! مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی دانشگاه‌های برتر جهان: پیشنهاد چارچوب برای دانشگاه‌های ایران %K مدیریت اسناد %K رسانه‌های اجتماعی %K دانشگاه‌های جهان %K دانشگاه‌های ایران %R 10.22034/ganj.2020.2416 %X هدف: عرضۀ الگویی برای مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه‌های ایران براساس مطالعۀ وضعیت مدیریت اسناد رسانه‌های اجتماعی در دانشگاه‌های برتر جهان. روش/ رویکرد پژوهش: نخست با بررسی صفحات مرتبط با رسانه‌های اجتماعی در 100 دانشگاه برتر جهان براساس نظام رتبه‌بندی آموزش عالی تایمز 2020 هفت خط‌مشی یافتیم. مؤلفه‌های هفت خط‌مشی را استخراج و در یک سیاهۀ وارسی وارد و محتوای آنها را با استفاده از نرم‌افزار مکس.کیو.دی.ای تحلیل و با کدگذاری آزاد مقوله‌بندی کردیم. سیاهۀ وارسی را با استفاده از تکنیک دلفی در میان پنلی متشکل از 13 عضو هیئت علمی با سوابق پژوهشی درزمینۀ مدیریت اسناد الکترونیکی و اسناد الکترونیکی و رسانه‌های اجتماعی به چرخش درآوردیم. میانگین داده‌های حاصل ‌از دور دوم پرسش‌نامه محاسبه و نتایج حاصل‌ از دو پرسش‌نامه با یکدیگر مقایسه شد. برای تعیین رتبۀ مؤلفه‌ها در الگوی پیشنهادی از آزمون فریدمن استفاده گردید. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: مؤلفه‌های هدف، دامنه و دسترس‌پذیری اسناد در همۀ خط‌مشی‌ها وجود دارد. در دور اولِ دلفی 80 درصد و در دوم آن 60 درصد از مؤلفه‌ها میانگین بیشتر از 9 داشتند و تنها مؤلفۀ استفاده از کوکی‌ها میانگین زیر 8 داشت. در رتبه‌بندی مؤلفه‌ها ازنظر متخصصان، مؤلفۀ رعایت استانداردهای امنیتی بالاترین رتبه و استفاده از کوکی‌ها پایین‌ترین رتبه را داشت. از این رو، ازنظر متخصصان همۀ مؤلفه‌ها به درجات مختلف مهم‌اند. الگوی خط‌مشی پیشنهادی شامل بیست مؤلفه در دو گروه مؤلفه‌های اجباری با نوزده مؤلفه و مؤلفه‌های اختیاری با یک مؤلفه عرضه شد. %U https://ganjineh.nlai.ir/article_2416_68424fb79ab8df7655f549c106c377cf.pdf