@article { author = {Rezaey, Zeinab and Nakhoda, Maryam and Norozi, AliReza}, title = {The study of archival literacy of archives’ users in Tehran}, journal = {Ganjine-ye Asnad}, volume = {29}, number = {2}, pages = {176-192}, year = {2019}, publisher = {National Library and Archives of I. R. Iran-Archives Research Institute}, issn = {1023-3652}, eissn = {2538-2268}, doi = {10.22034/ganj.2019.2364}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the level of archival literacy among the users of the archival centers in Tehran. This research method was surveyed. The statistical population of the study was 80 people from the users of archival centers. Data were collected using literature and also a questionnaire. Since the community size was less than the sampling could be done, a census was used to collect data. At first, the components of archival literacy were extracted from the literatures, then a questionnaire was designed based on them, based on the answers of the Likert Five. The reliability of the questionnaire was 0.881 using Cronbach's alpha. Data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods and using SPSS 21 statistical software. The findings of this study showed that the level of archive literacy among users of the archives centers is relatively well-suited. The findings of this study showed that the variables of archival literacy are: knowledge, evaluation, and analysis, rules, location, culture and use in a relatively desirable situation, the level of originality in the desirable level, as well as the role of archivist and advanced skills in an unfavorable situation. Also, the result of the hypothesis test was that there was a direct relationship between archival literacy with the level of education and the period of familiarity with the archival center, but there was no relation between the level of library literacy and the academic field of the users.}, keywords = {}, title_fa = {میزان سواد آرشیوی کاربران مراکز آرشیوی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف: بررسی میزان سواد آرشیوی کاربران مراکز آرشیوی شهر تهران. روش/ رویکرد پژوهش: روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته استفاده شده‌است. این پرسش‌نامه بین 80 نفر از کاربران توزیع شد. معیار سنجش داده‌ها، طیف پنج‌گانۀ لیکرت است. یافته‌ها و نتیجه­گیری: یافته‌های پژوهش نشان دادند که سواد آرشیوی کاربران مراکز آرشیوی شهر تهران در سطحی نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتایج حاکی از آن است که متغیرهای سواد آرشیوی ازجمله: شناخت، ارزیابی و تحلیل، قوانین، جایابی، فرهنگ، و استفاده در وضعیت نسبتاً مطلوب، و متغیر اصالت در سطح مطلوب قرار دارد و متغیرهای نقش آرشیویست، و مهارت‌های پیشرفته در وضعیت نامطلوب قرار دارند.نتیجۀ آزمون فرضیه‌ها نشان داد که بین سواد آرشیوی با میزان تحصیلات کاربران و هم‌چنین مدت‌زمان آشنایی آنان با مرکز آرشیوی رابطۀ مستقیم وجود دارد؛ ولی بین میزان سواد آرشیوی و رشتۀ تحصیلی کاربران رابطه‌ای وجود ندارد.}, keywords_fa = {سواد آرشیوی,منابع آرشیوی,کاربران,منابع دست‌اول}, url = {https://ganjineh.nlai.ir/article_2364.html}, eprint = {https://ganjineh.nlai.ir/article_2364_7479c4ea89129882bc0d2aa7da669877.pdf} }