@article { author = {Ranjbar, Mohammad Ali and Moosavi, Ahmad}, title = {Challenges facing the maintenance and restoration of the Safavid constructed roads during the time of Naser al-Din Shah Qajar}, journal = {Ganjine-ye Asnad}, volume = {28}, number = {4}, pages = {88-125}, year = {2018}, publisher = {National Library and Archives of I. R. Iran-Archives Research Institute}, issn = {1023-3652}, eissn = {2538-2268}, doi = {10.22034/ganj.2019.2320}, abstract = {Purpose: This paper discusses the importance of Mazandaran roads during the times of the Safavids and Qajarids. It then explores the reasons behind the failure of the Qajarid government in keeping the roads in the region in good condition. Method and Research Design: Data was extracted from the contract document for repair and maintenance of a road in the region with Seif al-Mulk. Findings and Conclusion: Shah Abbas I made state-of- art roads in Mazandaran which increasingly contributed to the economic flourishing of the region. The repair and maintenance of these roads during the time of Naser al-Din Shah, however, was not successful due to the lack of modern road-building equipment, lack of specialist knowledge, corrupt bureaucracy and the Russian Imperialist policy for expanding its influence in the region.  }, keywords = {Roads,Safavids,Naser al-Din Shah,Seif al-Mulk,Mazandaran}, title_fa = {مشکلات نگهداری و ترمیم راه‌های سنگ‌فرش و شوسۀ مازندران در دورۀ شاه‌عباس اول و دورۀ ناصری بر پایۀ سند قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیف‌الملک}, abstract_fa = {هدف: بررسی علل اهمیت راه‌های مازندران در دورۀ حکومت شاه‌عباس و ناصرالدین‌شاه، سیاست‌های راه‌سازی آن‌ها در این منطقه، و مشکلات فنی و اقتصادی‌شان در این کار. روش/ رویکرد پژوهش: داده ها از منابع کتابخانه‌ای به دست آمده است. اسناد مربوط به راه‌سازی دولت قاجار در شمال ایران، شامل قرارداد واگذاری تعمیر و نگهداری راه لاریجان به سیف‌الملک، بررسی شده است. از این اسناد در کنار منابع تاریخی دورۀ صفوی برای تحلیل استفاده شده است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: شاه‌عباس اول راهی منحصربه‌فرد در منطقۀ مازندران ایجاد کرد که نتیجۀ آن، افزایش قدرت اقتصادی شمال ایران بود. در زمان ناصرالدین شاه نیز تلاش‌های زیادی برای راه‌سازی در مازندران شد؛ ولی به‌دلیل مشکلاتی همچون ناآگاهی از راه‌سازی مدرن، نبود متخصص راه‌سازی، ترس از آسان شدن نفوذِ روسیه در شمال ایران، فساد اداری و دیوانی، این طرح‌هابه نتیجۀ مطلوب نرسید.}, keywords_fa = {راه شوسه,شاه‌عباس اول,دورة صفویه,دورة قاجار,ناصرالدین‌شاه,مازندران,سیف‌الملک,قراردادها,راه‌سازی}, url = {https://ganjineh.nlai.ir/article_2320.html}, eprint = {https://ganjineh.nlai.ir/article_2320_4decb8f341e177e6ca12971ce48dbcac.pdf} }